Memaparkan catatan dengan label Jantung/Kolestrol/Strok. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Jantung/Kolestrol/Strok. Papar semua catatan

Rabu, 29 Oktober 2014

Strok/Angin Ahmar - Lumpuh Sebelah Badan

Assalamualaikum


Strok atau angin ahmar adalah penyakit yang sangat biasa berlaku sekarang. Ia berkaitan cara hidup tidak sihat masyarakat zaman sekarang.

Penyakit ini akan mengakibatkan masalah lumpuh sebelah badan atau lemah sebelah badan dengan masalah pertuturan serta muka menjadi senget. Ia kerana saluran darah pada bahagian otak menjadi tersumbat atau berlaku pendarahan pada otak.

Seseorang yang mengalami penyakit ini akan mengalami kesukaran meneruskan aktiviti seharian dan akan terlantar serta perlu dibantu untuk aktiviti kehidupan asas seperti mandi, bergerak, makan dan berpakaian.

Berdasarkan satu kajian dibuat di Sweden yang dilaporkan dalam Journal Neurology tahun ini, gaya hidup lebih sihat mampu menurunkan risiko mendapat strok.

Kajian menunjukkan lima faktor dikatakan sebagai gaya hidup sihat iaitu pemakanan sihat, tidak merokok, aktif secara fizikal, meninggalkan minum alkohol dan mengawal berat badan.

Kajian menunjukkan sese­orang mengamalkan gaya hidup sihat mempunyai kadar risiko lebih rendah mendapat penyakit strok sehingga 54 peratus berbanding seseorang yang tidak mengamalkan gaya hidup sihat.

Kajian itu dibuat selama 10 tahun membabitkan 31,696 orang peserta berusia purata 60 tahun. Berdasarkan kajian ini, kita disaran mengamalkan gaya hidup sihat, malah kajian turut menunjukkan risiko mendapat strok menurun dengan setiap pertambahan kaedah gaya hidup sihat.

Bagi pesakit yang mengalami masalah strok, mengamalkan gaya hidup sihat akan mendapat faedah mengurangkan impak dan mening­kat peratusan pemulihan kepada lebih baik.

Beberapa langkah boleh kita amalkan untuk mencegah penyakit ini dan mengurangkan risiko mendapat strok berdasarkan saranan daripada laporan yang dikeluarkan dalam Journal of American Medical Association (JAMA) pada 1999.

1. Mengawal tekanan darah tinggi
Penyakit darah tinggi risiko utama untuk mendapat strok. Kita perlu selalu memeriksa tekanan darah dan memastikan ia tidak tinggi dan terkawal. Pesakit darah tinggi perlu mendapat rawatan dan mematuhi arahan doktor dengan mengambil ubat yang dipriskripsi secara tetap.

2. Berhenti merokok

Merokok juga faktor risiko tinggi boleh menyebabkan penyakit strok. Merokok merosakkan dinding saluran darah dan menyebabkan berlaku penyumbatan saluran darah oleh plak kolesterol yang mendap pada dinding saluran darah di otak.

Merokok juga menyebabkan tekanan darah tinggi dan saluran darah lebih mudah menjadi sempit.

3. Mengawal paras kolesterol

Paras kolesterol terlalu tinggi akan menyebabkan saluran darah tersumbat akibat mendapan kolesterol pada dinding saluran darah. Kolesterol tinggi juga menyebabkan saluran darah menjadi sempit dan lebih mudah tersumbat akibat darah beku yang akan menyebabkan penyakit strok.

4. Mengawal paras glukosa darah

Tinggalkan tabiat mengambil gula berlebihan menurunkan risiko mendapat strok. Pesakit diabetes didapati mempunyai risiko mendapat strok lebih tinggi berbanding orang lain. Pesakit diabetes perlu mengawal paras gula dengan baik mengikut arahan doktor dan me­ngambil ubat dengan betul.

5. Bersenam atau aktif secara fizikal
Seseorang tidak aktif secara fizikal berisiko mendapat masalah obesiti. Seseorang yang mengalami masalah itu mempunyai risiko lebih tinggi untuk mendapat pe­nyakit strok. Bersenam akan melancarkan perjalanan darah dan mengawal berat badan lebih baik selain menurunkan risiko mendapat penyakit strok secara terus.

Bagi pesakit strok, senaman secara fisioterapi penting untuk me­ngelak anggota menjadi keras dan kaku. Kajian juga menunjukkan senaman membantu mempercepat­kan pemulihan pesakit strok secara umumnya.

6. Makanan lebih sihat

Kajian mendapati seseorang yang mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dalam pemakanan seharian mereka akan menurunkan risiko mendapat penyakit strok. Ia juga benar untuk pesakit yang diserang pe­nyakit ini.

Makan lebih banyak ikan juga membantu menurunkan risiko penyakit strok kerana ikan mempunyai kandungan Omega 3 yang tinggi. Pesakit strok juga didapati boleh pulih dengan lebih baik jika makan ikan secara tetap atau mengamalkan makanan tambahan Omega 3. Mengambil makanan tambahan vitamin dan mineral juga boleh membantu mempercepatkan pemulihan pesakit strok.

7. Tidak minum alkohol
Minuman beralkohol diharam­kan dalam Islam. Ba­nyak kajian menunjukkan pe­ngambilan alkohol menyebabkan penyakit strok dan pelbagai pe­nyakit kronik lain. Meninggalkan tabiat minum arak akan mengurangkan risiko mendapat penyakit ini.

8. Degupan jantung yang betul

Degupan jantung tidak normal seperti masalah Atrial Fibrillation (AF) boleh mewujudkan masalah darah beku dalam jantung yang boleh menyebabkan penyumbatan saluran darah dalam otak yang menjadi punca penyakit strok. Pesakit perlu mendapat rawatan tepat dengan doktor.

Dengan menjaga kesihatan secara keseluruhan, kita akan menurunkan risiko mendapat serangan angin ahmar. Di samping itu, ia akan mencegah dan menurunkan risiko mendapat pe­nyakit lain seperti diabetes, darah tinggi, kanser dan sakit jantung, insya-Allah.
credit

-------------------------------
Ready Stock / Cod / Self Pick Up / Pos
Untuk anda semua boleh juga mengambil supplement tambahan seperti vitamin Shaklee untuk kesihatan diri secara menyeluruh.Ingin dapatkan  
Vitamin Shaklee boleh hubungi saya..boleh juga klik untuk info vitamin ya..

Jom Like Page  Mummy Iera Vitta Shoppe / 941273 / 013-3240344
Facebook Zahirah Dzahir
Strok atau angin ahmar adalah penyakit yang sangat biasa berlaku sekarang. Ia berkaitan cara hidup tidak sihat masyarakat zaman sekarang.
Penyakit ini akan mengakibatkan masalah lumpuh sebelah badan atau lemah sebelah badan dengan masalah pertuturan serta muka menjadi senget. Ia kerana saluran darah pada bahagian otak menjadi tersumbat atau berlaku pendarahan pada otak.
Seseorang yang mengalami penyakit ini akan mengalami kesukaran meneruskan aktiviti seharian dan akan terlantar serta perlu dibantu untuk aktiviti kehidupan asas seperti mandi, bergerak, makan dan berpakaian.
Berdasarkan satu kajian dibuat di Sweden yang dilaporkan dalam Journal Neurology tahun ini, gaya hidup lebih sihat mampu menurunkan risiko mendapat strok.
Kajian menunjukkan lima faktor dikatakan sebagai gaya hidup sihat iaitu pemakanan sihat, tidak merokok, aktif secara fizikal, meninggalkan minum alkohol dan mengawal berat badan.
Kajian menunjukkan sese­orang mengamalkan gaya hidup sihat mempunyai kadar risiko lebih rendah mendapat penyakit strok sehingga 54 peratus berbanding seseorang yang tidak mengamalkan gaya hidup sihat.
Kajian itu dibuat selama 10 tahun membabitkan 31,696 orang peserta berusia purata 60 tahun. Berdasarkan kajian ini, kita disaran mengamalkan gaya hidup sihat, malah kajian turut menunjukkan risiko mendapat strok menurun dengan setiap pertambahan kaedah gaya hidup sihat.
Bagi pesakit yang mengalami masalah strok, mengamalkan gaya hidup sihat akan mendapat faedah mengurangkan impak dan mening­kat peratusan pemulihan kepada lebih baik.
Beberapa langkah boleh kita amalkan untuk mencegah penyakit ini dan mengurangkan risiko mendapat strok berdasarkan saranan daripada laporan yang dikeluarkan dalam Journal of American Medical Association (JAMA) pada 1999.
1. Mengawal tekanan darah tinggi
Penyakit darah tinggi risiko utama untuk mendapat strok. Kita perlu selalu memeriksa tekanan darah dan memastikan ia tidak tinggi dan terkawal. Pesakit darah tinggi perlu mendapat rawatan dan mematuhi arahan doktor dengan mengambil ubat yang dipriskripsi secara tetap.
2. Berhenti merokok
Merokok juga faktor risiko tinggi boleh menyebabkan penyakit strok. Merokok merosakkan dinding saluran darah dan menyebabkan berlaku penyumbatan saluran darah oleh plak kolesterol yang mendap pada dinding saluran darah di otak.
Merokok juga menyebabkan tekanan darah tinggi dan saluran darah lebih mudah menjadi sempit.
3. Mengawal paras kolesterol
Paras kolesterol terlalu tinggi akan menyebabkan saluran darah tersumbat akibat mendapan kolesterol pada dinding saluran darah. Kolesterol tinggi juga menyebabkan saluran darah menjadi sempit dan lebih mudah tersumbat akibat darah beku yang akan menyebabkan penyakit strok.
4. Mengawal paras glukosa darah
Tinggalkan tabiat mengambil gula berlebihan menurunkan risiko mendapat strok. Pesakit diabetes didapati mempunyai risiko mendapat strok lebih tinggi berbanding orang lain. Pesakit diabetes perlu mengawal paras gula dengan baik mengikut arahan doktor dan me­ngambil ubat dengan betul.
5. Bersenam atau aktif secara fizikal
Seseorang tidak aktif secara fizikal berisiko mendapat masalah obesiti. Seseorang yang mengalami masalah itu mempunyai risiko lebih tinggi untuk mendapat pe­nyakit strok. Bersenam akan melancarkan perjalanan darah dan mengawal berat badan lebih baik selain menurunkan risiko mendapat penyakit strok secara terus.
Bagi pesakit strok, senaman secara fisioterapi penting untuk me­ngelak anggota menjadi keras dan kaku. Kajian juga menunjukkan senaman membantu mempercepat­kan pemulihan pesakit strok secara umumnya.
6. Makanan lebih sihat
Kajian mendapati seseorang yang mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dalam pemakanan seharian mereka akan menurunkan risiko mendapat penyakit strok. Ia juga benar untuk pesakit yang diserang pe­nyakit ini.
Makan lebih banyak ikan juga membantu menurunkan risiko penyakit strok kerana ikan mempunyai kandungan Omega 3 yang tinggi. Pesakit strok juga didapati boleh pulih dengan lebih baik jika makan ikan secara tetap atau mengamalkan makanan tambahan Omega 3. Mengambil makanan tambahan vitamin dan mineral juga boleh membantu mempercepatkan pemulihan pesakit strok.
7. Tidak minum alkohol
Minuman beralkohol diharam­kan dalam Islam. Ba­nyak kajian menunjukkan pe­ngambilan alkohol menyebabkan penyakit strok dan pelbagai pe­nyakit kronik lain. Meninggalkan tabiat minum arak akan mengurangkan risiko mendapat penyakit ini.
8. Degupan jantung yang betul
Degupan jantung tidak normal seperti masalah Atrial Fibrillation (AF) boleh mewujudkan masalah darah beku dalam jantung yang boleh menyebabkan penyumbatan saluran darah dalam otak yang menjadi punca penyakit strok. Pesakit perlu mendapat rawatan tepat dengan doktor.
Dengan menjaga kesihatan secara keseluruhan, kita akan menurunkan risiko mendapat serangan angin ahmar. Di samping itu, ia akan mencegah dan menurunkan risiko mendapat pe­nyakit lain seperti diabetes, darah tinggi, kanser dan sakit jantung, insya-Allah.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/2696#sthash.qO5iWpmB.dpuf

Sabtu, 5 Julai 2014

Cegah Minor Stroke Dari Berulang Dengan Hanya 1 Supplement

Hampir 30% daripada mereka yang mengalami strok adalah di bawah umur 65.
Setiap tahun, strok memberi kesan kepada 120,000 wanita dan 105,000 lelaki di bawah umur 45 tahun


Bagi mereka yang berumur lebih 55, kejadian strok meningkat lebih daripada 2x ganda dalam setiap dekad. Insiden strok adalah lebih tinggi bagi lelaki berbanding perempuan, terutama di bawah kumpulan umur 65.Di kalangan wanita umur 45 tahun, serangan strok adalah lebih tinggi berbanding daripada serangan jantung. Pesakit diabetes, terutamanya mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi, berisiko tinggi untuk mengalami strok.
Dianggarkan bahawa 33% daripada mangsa strok memerlukan bantuan org lain untuk menjaga diri mereka sendiri di mana 20% memerlukan bantuan berjalan, 70% tidak boleh kembali bekerja dan 51% tidak dapat bekerja di mana-mana selepas strok.

Ya! Ini adalah statistik tentang strok yang sememangnya realiti. Tapi kita hanya akan sedar apabila ianya2 betul2 berlaku..samada pd diri sendiri atau pada ahli keluarga..samada mini stroke atau major stroke. Jika minor stroke, peluang dan harapan untuk kembali pulih dan menajlani kehidupan normal selepas serangan adalah tinggi.




Minor stroke boleh dikenalpasti melalui gejala-gejala berikut: -

  1. Kebas secara tiba-tiba, lemah, atau kelumpuhan muka, lengan atau kaki-biasanya pada sebelah badan. 
  2. Sukar bercakap secara tiba-tiba atau memahami pertuturan
  3. Kabur penglihatan secara tiba-tiba 
  4. Pening secara tiba-tiba, hilang keseimbangan atau hilang tumpuan
  5. Sakit kepala yang teruk atau sakit kepala yang luar biasa, boleh diiringi dengan rasa leher yang tegang, sakit di bahagian muka, sakit di antara mata anda, muntah
  6. Keliru atau ada masalah dengan ingatan

Gejala minor stroke lebih kurang sama dengan major stroke. Jangan khuatir! Minor stroke boleh dicegah dari berulang dan menjadi lebih teruk jika pesakit UBAH cara hidup. 

  • Ubah tabiat merokok. Merokok bukan hanya meningkatkan risiko berulang berkali ganda, malahan jika pesakit makan ubat yg diberi doktor, risikonya ttp tinggi selagi tidak berhenti merokok. Kurangkan sedikit demi sedikit. its never too late to quit. 
  • Ubah tabiat makan makanan tinggi kolestrol, makanan berlemak dan garam. Kolestrol menyempitkan lagi saluran darah terutama warga emas yang sememangnya semakin sempit selari dengan pertambahan usia. 
  • Buat senanman. Senaman tidak semestinya jogging berkilo2..atau aeorbik berjam2..cukup hanya dengan berjalan. Berjalan selama 20 min sehari, 3 kali seminggu kadang-kadang boleh memberi kesan yang besar pd kesihatan
Biasanya doktor akan bagi ubat untuk mencairkan darah, merendahkan tekanan darah, merendahkan tahap kolestrol dan ubat untuk beri kesan degupan jantung yang teratur. Pesakit perlu makan ubat yang diberi oleh doktor dengan teratur. Namun, ada keadaan di mana pesakit sangat susah untuk telan ubat dalam kuantiti yang banyak lebih2-lebih lagi mereka yang tidak biasa dengan ubat-ubatan. Adakalanya pesakit skip 1 jadual makan ubat. Ubat-ubatan ini adalah sangat penting untuk diambil secara konsisten. 



Bagaimana nak bantu mengurangkan risiko minor strok berulang dengan vitamin

Jika liat atau sukar untuk telan berbiji2 vitamin, VIVIX adalah satu-satunya makanan tambahan berbentuk cecair yang sangat mudah untuk dimakan. Hanya 1 sudu sehari untuk langkah pemulihan dan pencegahan. 




Ada satu ramuan utama yang menjadi RAHSIA TERBESAR kenapa VIVIX Shaklee boleh membantu untuk mencegah serangan strok kali kedua iaitu RESVERATROLResveratrol mempunyai polifenolik dan aktiviti antioksidan yang telah didapati berpotensi meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan dalam kajian makmal dari seluruh dunia. Di samping itu, ada penyelidikan makmal telah mendapati bahawa resveratrol melawan penuaan selular. Kajian ini juga mendapati bahawa resveratrol mengaktifkan pengawal selia genetik laluan panjang umur selular, yang mungkin mempunyai kesan positif ke atas DNA, kesihatan selular, dan metabolisme. 



Anda tentu ingin mengetahui lanjut segalanya tentang VIVIX. Selidik dahulu VIVIX dengan bongkar FAQ hebat tentang VIVIX di link ini bagi mengelakkan keterujaan terlampau untuk memilikinya. 

Nak lihat testimoni yang dah mencubanya??






VIVIX adalah antara product yang mendapat permintaan tinggi, diyakini kerana kesan positive yang dirasa. Saya faham jika ibu atau bapa yang mengalami strok sukar untuk telan ubat atau vitamin yang berbiji. Cara makan VIVIX, hanya suapkan 1 sudu Vivix ke mulut mereka, hanya memerlukan masa tidak sampai 2 minit! Mudah dan kurang karenah. Hanya 1 SUPPLEMENT!! Jika mahu mereka meneruskan kehidupan dengan lebih baik dan sihat, berkorbanlah sedikit simpanan hanya untuk memastikan ibu bapa sentiasa sihat dan ceria. Selagi mereka hidup, selagi itu doa mereka pasti mengiringi kehidupan kita. 

VIVIX ni jugak sesuai untuk mereka yang ada penyakit 3 serangkai ---> jantung, kencing manis dan darah tinggi. Jadi apa lagi, jom sambar! 

credit Your Super Vitamin Store

Ready Stock / Cod / Self Pick Up / Pos
Konsultasi secara EKSKLUSIF & hubungi saya untuk dapatkan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.
Berminat nak cuba @ Nak order vitamin Shaklee dengan saya ? info..produk menarik..harga menarik yang sememangnya berbaloi..cod Area Alor Setar, Jitra, k/nerang, Pendang dan sekitar dengannya..by pos utk seluruh negeri..bolehlah hubungi :


Zahirah Dzahir / ID NO 941273 / 013-3240344 ( SMS/WHATSAPP)
ieradzahir@yahoo.com | Mummy Iera Vitta Shoppe

 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuh sebrang penyakit. ia hanyalah makanan tambahan untuk kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration

Ahad, 15 Jun 2014

Kawal Kolesterol Dengan Phytosterols

Phytosterols adalah antara bahan atau zat yang diperlukan untuk mengawal kolesterol LDL iaitu kolesterol jahat. Kolesterol ini perlu dielakkan kerana ia boleh plaque dan tersumbat pada salur darah, sekaligus meminimakan ruang pergerakan darah. Inilah yang menyumbang kepada masalah jantung. Apakah itu phytosterols? Dan kenapa ia dikatakan baik untuk mengawal kolesterol LDL?

Dalam post sebelum ni saya ada menerangkan apakah supplemen yang boleh membantu mengurangkan kolesterol dan membantu menghalang penyerapan kolesterol ke dalam usus anda. Antaranya ialah Phytosterols.


 
APAKAH PHYTOSTEROLS?
  • merangkumi sterol dan stanol tumbuhansterol dan stanol tumbuhan adalah bahan yang terdapat secara semulajadi dalam jumlah yang kecil dalam bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, dan pelbagai bahan lagi
BAGAIMANA STEROL DAN STANOL TUMBUHAN MEMBANTU? 
  • kedua bahan ini berbentuk lebih kurang sama dengan kolesterol
  • ia membantu untuk menghalang kolesterol diserap ke dalam dinding saluran darah
  • tidak seperti kolesterol yang mengakibatkan arteri darah tersumbat, sterol dan stanol tumbuhan ini dapat dikeluarkan dengan mudah
SUPPLEMENT SHAKLEE ADA?
  • Phytocol-ST adalah supplement yang mengandungi 2,000 mg phytosterols yang diperlukan dalam diet seharian kita seperti disarankan NIH
  • dihasilkan daripada minyak tall
  • bersamaan dengan 200 batang lobak merah, 70 keping roti gandum, 425 biji tomato
  • disahkan halal
Harga Runcit RM 179.00
Harga Ahli RM 158.00
more info boleh hubungi saya

Ready Stock / Cod / Self Pick Up / Pos
Konsultasi secara EKSKLUSIF & hubungi saya untuk dapatkan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.
Berminat nak cuba @ Nak order vitamin Shaklee dengan saya ? info..produk menarik..harga menarik yang sememangnya berbaloi..cod Area Alor Setar, Jitra, k/nerang, Pendang dan sekitar dengannya..by pos utk seluruh negeri..bolehlah hubungi :


Zahirah Dzahir / ID NO 941273 / 013-3240344 ( SMS/WHATSAPP)
ieradzahir@yahoo.com | Mummy Iera Vitta Shoppe

 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuh sebrang penyakit. ia hanyalah makanan tambahan untuk kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration

Rabu, 21 Mei 2014

Fakta Makanan Tambahan/Supplemen dan Kolestrol

Seperti yang semua tahu, supplement merupakan makanan tambahan samada dalam bentuk pil, kapsul, tablet, atau pun cecair. Sama juga lah dengan supplement Shaklee.. ada pelbagai bentuk, dan supplement tersebut mempunyai kebaikan tersendiri. Kolesterol pula merupakan unsur seakan lemak. Kolesterol yang berlebihan boleh menyebabkan plaque di dalam arteri dan meminimakan ruang untuk darah mengalir ke jantung. Dan inilah yang dikatakan kolesterol jahat.


Bagaimana supplement dikatakan membantu Kolesterol?

Soya
+ pengambilan soya setiap hari boleh membantu mengurangkan kolesterol LDL sebanyak 3%.

Phytosterols
+ boleh memberhentikan penyerapan kolesterol dalam badan anda. 
+ penambahan kurang daripada 1 gram phytosterols di dalam makanan boleh merendahkan paras kolesterol LDL anda.

Minyak ikan
+ boleh menurunkan triglycerides iaitu sejenis lemak yang berisiko menyebabkan serangan jantung atau strok. 
+ 2 - 4 gram supplement omega-3 asid lemak EPA dan DHA membantu menurunkan tryglycerides dan meningkatkan HDL.

Barli
+ dapat menurunkan LDL kerana barli mempunyai serat larut.

Beras Yis Merah 
+ mempunyai Monacolin K, iaitu bahan aktif di dalam ubat kolesterol lovastatin. 
+ Namun begitu, pengambilan tidak terkawal boleh juga menyebabkan kesan sampingan yang membahayakan kesihatan.

Niasin
+ merupakan sejenis vitamin yang mengurangkan kolesterol namun tidak boleh diambil berlebihan. 
+ ini kerana ia boleh meningkatkan tahap gula dalam darah dan ini boleh membahayakan pesakit diabetes.

Flaxseed 
+ boleh membantu mengurangkan tahap kolesterol jahat, LDL.
 
sumber supplement4all.blogspot
 
Ready Stock / Cod / Self Pick Up / Pos
Konsultasi secara EKSKLUSIF & hubungi saya untuk dapatkan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.
Berminat nak cuba @ Nak order vitamin Shaklee dengan saya ? info..produk menarik..harga menarik yang sememangnya berbaloi..cod Area Alor Setar, Jitra, k/nerang, Pendang dan sekitar dengannya..by pos utk seluruh negeri..bolehlah hubungi :


Zahirah Dzahir / ID NO 941273 / 013-3240344 ( SMS/WHATSAPP)
ieradzahir@yahoo.com | Mummy Iera Vitta Shoppe

 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuh sebrang penyakit. ia hanyalah makanan tambahan untuk kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration
 

Sabtu, 17 Mei 2014

Tekanan Punca Masalah Jantung

Tekanan antara faktor utama yang menyebabkan masalah kesihatan, terutama penyakit jantung koronari, dalam masyarakat zaman moden sekarang. Ia boleh berpunca dari faktor luaran atau dalaman seseorang.

Tekanan boleh menjadi faktor positif yang mendorong seseorang untuk lebih tekun berkerja, tetapi jika ia menjadi terlampau dan di luar kawalan, ia menjadi unsur yang boleh merosakkan kesihatan seseorang. 


Faktor luaran termasuk kerjaya, hubungan sesama manusia, rumah tangga dan keluarga yang menyebabkan situasi yang mencabar, tekanan kerja, jangkaan dan harapan kehidupan seharian.
Antara faktor dalaman pula ialah tindak balas dan keupayaan mengawal tekanan dari faktor luaran tadi, termasuk status nutrisi, tahap kesihatan fizikal dan kecergasan, kekuatan emosi dan tidur serta rehat secukupnya bagi seseorang.


Mengharapkan sesuatu yang sempurna dan terlalu mengikut perancangan kita adalah faktor dalaman yang boleh menyebabkan seseorang mengalami tekanan yang tinggi.


Tekanan boleh menyebabkan penyakit jantung kerana berlaku perubahan hormon iaitu hormon adrenalin dan kortisol. Ia juga boleh mempengaruhi tingkah laku seseorang.


Seseorang yang mengalami tekanan biasanya mengambil tindakan boleh memburukkan kesihatan seperti merokok, minum arak, makan berlebihan.

Kesan dari tabiat tidak sihat ini, kesihatan jantung seseorang akan terjejas dan boleh menyebabkan penyakit jantung kronik.


Kaitan tekanan dan kesannya kepada kesihatan dikaji oleh ahli sains, Hans Selye, pada 1946. Beliau berpendapat tekanan punca pelbagai masalah kesihatan dan penyakit.

Beliau membahagikan tekanan kepada tiga tahap iaitu Amaran (Alarm), Rintangan (Resistance) dan Keletihan (Exhaustion).


Kajian terbaru menunjukkan tekanan boleh menyebabkan penyakit jantung. Namun, masih berlaku perdebatan bagaimanakah mekanisme sebenar tekanan yang boleh mengganggu kesihatan jantung.


Manusia zaman moden tidak lagi me–ngalami tekanan sebagaimana manusia yang hidup pada zaman purba yang mengalaminya apabila terserempak dengan binatang buas.

Tekanan dialami ketika bertemu binatang buas akan menyebabkan tubuh bersedia melawan atau lari (flight or fight) dan dalam keadaan ini hormon adrenalin dan kortisol yang keluar akan membantu sese–orang keluar dari masalah itu.


Dalam zaman moden, tekanan akibat kerjaya, keluarga, masyarakat dan wang menyebabkan tubuh memberi tindak balas serupa iaitu menghasilkan hormon ini secara berterusan dan dalam jumlah tinggi.


Apabila hormon ini terlalu tinggi dalam tubuh seseorang, ia mengganggu kesihatan jantung dan sistem pembuluh darah.


Menurut kajian diterbitkan dalam jurnal perubatan Circulation pada 2000 bertajuk Mental Stress Induces Transient Endothelial Dysfunction in Human, setiap kali seseorang mengalami tekanan, akan berlaku kerosakan dinding dalaman saluran darah (endothelial dysfunction) selama empat jam.


Kerosakan ini akan menyebabkan saluran darah rosak dan kolesterol lebih mudah mendap. Kesan jangkamasa panjang akan menyebabkan saluran darah tersumbat dan akhirnya berlaku penyakit jantung, darah tinggi dan strok.


Satu lagi kajian dilaporkan dalam Jurnal Perubatan British (BMJ) pada 2006 bertajuk Chronic Stress At work and The Metabolic Syndrome: Prospective Study membabitkan 10,308 lelaki dan wanita berkerjaya berumur antara 35 hingga 55 tahun.


Kajian ini menunjukkan tekanan akibat pekerjaan menyumbang kepada faktor risiko tinggi untuk penyakit jantung iaitu sindrom metabolik.


Seseorang yang mengalami tekanan ting–gi dan tidak terkawal akan berisiko tinggi mendapat darah tinggi, kolesterol tinggi, perut buncit, obesiti dan penyakit jantung.


Memilih cara tidak sihat untuk menurunkan tekanan seperti merokok, minum kopi berlebihan, makan makanan atau minuman manis, minum arak, mengambil dadah dan ubat penenang akan memburukkan kesihatan seseorang.


Oleh itu, mengawal tekanan dengan cara lebih sihat sangat penting untuk mengurangkan risiko mendapat penyakit jantung.


Makan secara sihat dan bersenam dengan lebih kerap juga membantu mengurangkan tekanan. Selain itu, bersukan seperti badminton, futsal dan golf adalah kaedah baik untuk bersenam sambil mengurangkan tekanan.

 
Bersikap positif dan menghadapi cabaran hidup secara positif adalah terapi tekanan yang sangat baik. Malah, kajian menunjukkan seseorang yang bersikap positif mempunyai risiko penyakit jantung lebih rendah.


Sebagai seorang Islam, solat, berzikir dan membaca al-Quran adalah kaedah terbaik untuk menurunkan kadar tekanan sese–orang.


Bergaul dengan masyarakat termasuk berjemaah di masjid, membuat kerja amal dengan membantu dan bersedekah kepada orang lebih susah dan memerlukan akan membantu mengurangkan tekanan.

sumber
---------------------------------------------------------

Shaklee juga ada vitamin yang sesuai untuk kesihatan jantung iaitu 

CoqHealth Plus..


Ready Stock / Cod / Self Pick Up / Pos
Untuk anda semua boleh juga mengambil supplement tambahan seperti vitamin Shaklee untuk kesihatan diri secara menyeluruh.Ingin dapatkan Vitamin Shaklee boleh hubungi saya..boleh juga klik untuk info vitamin ya..

Jom Like Page  Mummy Iera Vitta Shoppe / 941273 / 013-3240344
Facebook Zahirah Dzahir