Memaparkan catatan dengan label JERAWAT/JERAGAT. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label JERAWAT/JERAGAT. Papar semua catatan

Ahad, 1 Mac 2015

Makanan Yg Sebabkan Jerawat & Yg Bantu Kurangkan Jerawat

Assalamualaikum..

Ramai yang kata makanan bukan punca kepada masalah jerawat yang dihidapi oleh 80% rakyat negara kita. Tapi ada juga yang bersetuju jerawat boleh timbul disebabkan oleh faktor pemakanan. Bagi saya, kedua-duanya betul kerana ia sebenarnya bergantung kepada bagaimana tubuh badan anda memberi reaksi kepada makanan yang anda makan. Sesetengah orang menghidapi alahan kepada makanan jenis kekacang, ada pula kepada makanan berminyak tetapi bukan semua orang mempunyai kesan reaksi yang sama.

Namun kepada yang memang mempunyai masalah jerawat, terdapat beberapa jenis makanan yang boleh menambahkan kesan buruk kepada penyakit tersebut. Sejak bertahun-tahun memberikan khidmat perawatan jerawat, saya dapati memang penyakit ini memberi kesan kepada pembawakan dan keyakinan orang yang menghidap masalah jerawat. Saya ingin nasihatkan anda agar menjaga pemakanan dan cuba elak dari mengambil makanan yang memberi reaksi kepada masalah jerawat anda.

Bagi mengetahui makanan apa yang memberikan reaksi kepada kulit, anda perlu ingat apa yang anda makan, dan peka kepada makanan tersebut agar anda tidak memakannya lagi. Jika anda tidak tahu tubuh badan anda sendiri, bagaimana anda hendak mengelakkan diri anda dari terus ditumbuhi jerawat pada kulit muka, belakang dan leher? Tetapi saya ingin tekankan di sini bahawa tiada sebarang makanan pun yang boleh menyebabkan timbulnya masalah jerawat pada kulit anda tetapi reaksi tubuh anda terhadap makanan itu sendiri.

Seperti yang telah saya terangkan dalam entri yang lepas, jerawat tumbuh disebabkan oleh masalah gula dalam darah, radang kulit yang kronik dan juga stress yang melampau. Untuk pengetahuan anda, banyak jenis makanan yang boleh memburukkan lagi keadaan kulit anda yang sedia bermasalah dan seterusnya menyebabkan pertumbuhan jerawat. Contohnya, jerawat akan tumbuh jika anda kekurangan tidur, menyedut udara yang tercemar dan juga menghadapi tekanan yang teruk akibat kerja dan hal peribadi.

Antara makanan yang boleh menyebabkan reaksi kulit kepada jerawat ialah:

1. Makanan berlemak dan bergoreng 

- meningkatkan kandungan glukosa (gula) dalam darah dari kabohidrat dan lemak.

2. Makanan dari produk tenusu 

- kandungan lemak dan hormon yang tinggi dalam susu lembu  boleh menyebabkan alahan

3. Makanan dari karbohidrat yang diproses 

- kandungan gula yang diproses tinggi.

4. Minuman berkafein dan berkarbonat 

- menyebabkan kelenjar adrenalin merembeskan hormon penyebab stress dan juga boleh mengganggu tidur anda. Minuman berkabonat juga mengandungi kandungan gula yang tinggi iaitu lebih kurang 7 sudu teh gula untuk setiap tin minuman. Kandungan gula yang tinggi akan menyebabkan kulit berminyak.


5. Makanan yang diproses atau ditinkan 
- mana-mana makanan bukan dari sumber asli dianggap tidak sihat untuk dimakan

Anda boleh mengurangkan masalah jerawat pada kulit muka, leher dan belakang jika anda kurangkan pengambilan makanan-makanan yang telah saya senaraikan di atas. Namun, ia tidak cukup untuk mengubati masalah jerawat yang kronik kerana anda perlu mendapatkan rawatan dan ubat-ubatan dari pakar dermatologi.

Saya juga ada senaraikan amalan pemakanan yang boleh anda praktikkan bagi membantu mengurangkan masalah jerawat pada kulit anda. Antara amalan pemakanan tersebut ialah:

1. Sayur-sayuran dan buah-buahan



2. Amalkan meminum air suam atau air masak sekurang-kurangnya 2 liter sehari


3. Amalkan cara masakan memanggang, stim atau membakar (bake)

4. Memakan makanan berserat tinggi seperti roti wholemeal, susu skim atau rendah lemak, tuna yang tinggi Omega 3, ayam organik, salad, jus buah-buahan segar, dan banyak lagi.

Tips Kulit Cantik Bebas Jerawat

Assalamualaikum..
Sesetengah orang ada masalah kulit seperti jerawat, jeragat, ekzema dan macam2 masalah lagi. Masalah kulit bukan hanya di muka, malah ketara di bahagian badan lain contohnya belakang badan.
Di sini saya ingin kongsikan tips mendapatkan kulit yang cantik:
  • Pilih Sabun Bebas Minyak
Sabun bebas minyak tidak akan menyebabkan liang muka anda tersumbat atau menyebabkan bintik hitam, jerawat mahupun bintik putih. Pilih produk yang mempunyai label “oil-free”, “nonacnegenic” atau “non-comedogenic”. Cuci muka anda dengan jari-jari anda.
  • Jangan Picit Jerawat Anda!
Sekiranya anda melakukannya ianya bukan sahaja membuat ia bertambah teruk malah ia boleh meninggalkan parut. Cuba tahan apabila anda mula nampak jerawat anda mula tumbuh. Terdapat alat yang boleh anda memicit jerawat tersebut. Itu pun selepas jerawat tersebut sudah masak. Di mana anda boleh lihat jerawat anda kekuningan.
  • Jangan Biarkan Diri Anda Berjemur Dibawah Terik Matahari
Ianya merupakan mitos yang berjemur atau tanning mampu membersihkan muka anda. Secara faktanya sinar UV mampu menyebabkan kulit anda berisiko untuk mendapat kanser, penuaan pramatang dan juga berkedut. Dan juga terdapat produk jerawat seperti retinoid topikal menyebabkan kulit anda menjadi lebih sensitif selepas anda menjemur diri anda.
  • Gunakan ‘Sunscreen’ bebas-minyak
Gunakan pelembab yang mempunyai ‘sun protection factor’ (SPF) 15 ataupun lebih tinggi yang menyediakan perlindungan meluas daripada sinaran ultraviolet (UV A) dan juga UV B. Cari produk yang dilabelkan ‘non-comedogenic’ yang tidak menyumbatkan liang kulit.
  • Pastikan Rambut Tidak Menutupi Bahagian Muka Anda
Sekiranya rambut anda panjang, pastikan rambut anda diikat supaya ia tidak menjadikan jerawat lebih anda lebih teruk terutama pada waktu siang. Ingat rambut juga mempunyai minyak yang juga boleh menyumbat liang kulit muka anda. Walaupun anda tidak menggunakan apa-apa produk rambut.
  • Jangan Sentuh Muka Anda!
Sentuh atau meraba muka anda menyebabkan jerawat anda menjadi lebih teruk. Berpeluh juga sama, pastikan anda membasuh muka anda selepas anda berpeluh.
  • Minum Banyak Air
Minum air suam dengan banyak membolehkan kulit anda sentiasa dihidrasikan. Juga makan makanan yang sihat seperti buah-buahan dan sayuran yang kaya dengan vitamin A, vitamin C dan juga vitamin E. 3 vitamin yang telah diketahui memberikan kebaikan pada kulit anda.
sumber google
- Mummy Ira -

Sabtu, 28 Februari 2015

10 Punca Yang Menyebabkan Jerawat:

Assalamualaikum..


Sapa yang tak takut dengan jerawat ni..kadang2 jerawat ni naik cam 'berhantu'..dan mula naik tu dia nak naik lagi..kesian jugak kat sesapa yang ada jerawat ni..rasa malu tu mesti..kalau naik kat tempat tersembunyi ok la..kalau naik kat tempat orang yang boleh nampak..mesti susah hati n malu.

Rawatan jerawat ni penting dari luaran dan dalaman..kalau nak tau selain dari faktor luaran..punca jerawat ni juga boleh berpunca dari dalaman.

Jom kita baca dan share 10 punca yang boleh menyebabkan jerawat tumbuh di seluruh badan kita..

Set Kecantikan Shaklee
google

10 Punca yang menyebabkan jerawat:

1.Perubahan hormon

Apabila berlaku perubahan hormone seperti akhir baligh remaja, mengandung, datang haid ataupun menopause bagi wanita, jerawat akan timbul disebabkan hormon dalam badan,iaitu hormon androgen (testosterone) yang ada dalam badan lelaki dan wanita. Kebiasaannya seawal seminggu sebelum kedatangan period sehingga seminggu setelah habis period,jerawat akan mudah naik pada bila-bila masa. Ketidakstabilan hormon ini kadang-kala terkawal dan sekiranya tidak terkawal, masalah ini akan berlanjutan. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 ‘an - 40 'an. Selain daripada itu, penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12 juga menyebabkan perubahan hormon berlaku

2.Tekanan (Stress)

Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.Tekanan ada dua, sama ada emosi atau fizikal.

Tekanan fizikal:

  • Exercise atau bersukan tanpa rehat yang cukup
  • Tidur yang tidak mencukupi/tidur lewat/tidur tidak teratur
  • Jadual seharian yang sangat ketat
  • Merokok, pengambilan dadah
Tekanan emosi:
  • Bimbang atau kerisauan yang berlebihan
  • Buli
  • Masalah hubungan rumah tangga atau kekasih
  • Kerja /study yang banyak

3.Pemakanan

Pemakanan yang tidak seimbang seperti kacang,makanan berperisa,seafood (udang,ketam,sotong,kerang),budu,belacan,makanan berminyak/bergoreng,telur,daging,ayam goreng,makanan berlemak spt santan,dairy products spt susu lembu,coklat.

4.Toksin

Jika kita tak pernah membuang toksin sejak pengambilan pemakanan yang tidak terkawal sehingga umur kita mencecah 30 tahun, bermakna dah macam-macam sisa toksin terkumpul dalam badan kita ni. Jika sistem semula jadi tubuh kita tak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semula jadi, itulah yang akan menyebabkan kulit mudah kusam, berjerawat dan banyak lagi keburukan lain

5.Faktor Genetik

Ada keturunan di mana kulit mukanya tidak bermasalah seperti golongan arab yang rata-rata bermuka putih licin, dan tidak berminyak manakala jerawat menghantui hidup golongan asia. Kat Malaysia memang top dengan produk antijerawat dan tidak mendapat sambutan oleh masyarakat Arab.

6.Allergik atau alahan

Alergik atau alahan apabila menggunakan kosmetik,foundation,cream muka baru atau pencuci muka baru yg ada bahan-bahan chemical tertentu yg tidak sesuai dgn kulit. Cara pembersihan make up yang tidak betul juga menyebabkan liang roma tersumbat. Pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak juga memberi masalah jerawat di kulit.
 

7. Perubahan biologi badan

Ada segolongan individu kandungan minyak (sebum) di kulit berubah komposisi. Ada pulak golongan yang menghadapi perubahan pada sel kulit muka

8.Persekitaran & Pencemaran

Habuk atau udara yang tercemar seperti asap dan bahan kimia terutamanya di bandar-bandar besar,kilang-kilang boleh menyebabkan jerawat dihadapi oleh hampir semua penduduk kawasan tersebut. Bahan-bahan ini menutup liang roma dan menyebabkan inflammasi (radang) kemerah-merahan pada kulit.

9.Jangkitan pada kulit & Resdung

Kuman (bacteria) jenis propionobacterium acnes boleh membiak di kelenjar sebum di kulit kita dan menyebabkan jerawat. Atas sebab itu jerawat dinasihatkan tidak dipicit kerana apabila dipicit, kuman di dalam kulit tersebar ke kawasan sekitar dan menyebabkan jerawat di permukaan yang lebih luas.tapi tula yang jenis tangan tak boleh dok diam harus je garu si jerawat tu kan..sudahnye tinggal parut segala.Inilah yang saya buat dulu sampai kulit dah tak rupa kulit…sekarang dah licin..hehe

10.Faktor Cuaca

Perubahan cuaca serta cuaca panas juga adalah faktor jerawat keluar. 


Jangan takut..jangan susah hati..ada cara nak atasi jerawat ni..yang penting kita kena tahu camna cara nak atasinya.. 2 2 kita kena jaga..luaran dan dalaman..

sumber dari google

- Mummy Ira -

Masker Madu Untuk Atasi Masalah Jerawat

Assalamualaikum..



Sabda Nabi s.a.w., "Demi Allah yang aku dalam genggaman Nya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya."

Masa muda remaja dulu muka memang penuh ngan jerawat. Masa tu mana la mampu nak beli pencuci muka yang mahal dan elok sikit , setakat pakai pencuci muka yang mampu milik je. Even pencuci muka tu tak sesuai dan makin mengakibatkan jerawat

keluar dengan jayanya terpaksa hadap jugak , paling kurang pun stop pakai sekejap je. Kadar diri duit belanja pun mak abah yang tanggung lagi kan.
ada seorang kawan yang suggest cuba letak madu yang dicampur perahan limau nipis tuk dipakai tiap-tiap malam sebelum tidur. Masa tu berkira-kira jugak nak mencubanya, ya la madu tu kan melekit plus risau takut tengah-tengah tidur ada kena serang ngan semut pulak. Lagi pun kat mana nak cari madu asli kan?

Tapi disebabkan nak kulit muka yang bebas jerawat, saya ikut petua kawan saya tu, tapi sekadar guna madu komersial biasa sahaja. Alhamdulillah memang berkesan sungguh , jerawat macam dah segan nak tumbuh kat muka ni dah.



Selain campuran madu dengan perahan limau nipis, ada masa saya sapukan campuran madu dengan serbuk kulit kayu manis. Campuran Madu dengan serbuk kulit kayu manis ni pun boleh hilangkan jerawat jugak.

Masker madu campur serbuk kulit kayu manis:
  1. Ambil 1 sudu kecil madu dan campurkan dengan serbuk kulit kayu manis
  2. Kacau sebati
  3. Sapukan ke muka setiap malam sebelum tidur
  4. Peringatan : Pastikan alas bantal dengan tuala ya
Cuba la...Insyaallah berhasil 
sumber

- Mummy Ira -

Selasa, 10 Februari 2015

Kedudukan / Posisi Jerawat Menunjukkan Tahap Kesihatan Anda

Assalamualaikum..

posisi jerawat 

Ishh..tak tau la pulak kalau kedudukan atau posisi jerawat ni boleh tunjuk tahap kesihatan kita. Selalunya kalau kita ada jerawat ni..tambah kat muka ni..pakat takut n malu kalau orang tengok..takut orang mengata pasai jerawat tu.

Saya ada baca satu artikel tentang posisi jerawat boleh memberi petunjuk ataupun isyarat tentang kesihatan kita walaupun bukanlah secara menyeluruh..Jom kita baca info ni..

Jerawat kat DAHI

Haba badan yang melampau serta peredaran darah yang tidak baik menjadi punca kepada naiknya jerawat kat dahi kita. Orang yang ada jerawat kat dahinya selalunya memiliki sifat panas baran.

Untuk menghindari, dinasihatkan supaya menjadikan amalan untuk tidur awal serta bangun awal. Selain itu pastikan dapat tidur yang cukup dan minum air banyak.

Jerawat kat HIDUNG
Kalau jerawat di batang hidung, ianya bermaksud tulang belakang kita mungkin bermasalah. Jika ianya di hujung hidung mungkin disebabkan haba perut melampau dan sistem penghadaman yang tidak normal.

Dan jika di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dengan ovari atau sistem reproduksi yang mempunyai masalah.

Jerawat kat DAGU

Kalau jerawat tumbuh di dagu pula, berkemungkinan fungsi buah pinggang telah terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Untuk kaum wanita yang mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

Jerawat kat PIPI

Jika jerawat tumbuh di pipi kiri, fungsi hati mungkin kurang lancar seperti dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah. Jika di sebelah pipi kanan, fungsi paru-paru berkemungkinan tidak normal.

Jerawat kat BADAN (Belakang dan Depan)
Bagi jerawat yang tumbuh di belakang atau depan badan ianya memberi petanda kemungkinan sistem perkumuhan bermasalah, seperti terkena sembelit. Dinasihatkan supaya mengamalkan pemakanan yang sihat bagi memastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.

Tapi info yang dikongsi ni sebagai rujukan ja..jangan la kita percaya 100%..nak tau tahap kesihatan kita..mesti kena jumpa dan dapatkan rawatan/ nasihat dari doktor.

Sumber

Khamis, 23 Januari 2014

Pulihkan Jerawat dan Jeragat dengan Shaklee

 Assalamualaikum..

Masalah jeragat dan parut hitam sering dialami oleh kebanyakan orang Asia. Jika tidak dirawat, tompok-tompok hitam ini akan semakin bertambah. Punca jeragat ialah daripada sel melanosit yang terlebih aktif dan mengeluarkan melanin yang berlebihan menyebabkan kulit bertompok-tompok hitam.


Antara sebab berlakunya tompok-tompok hitam ini adalah:

1) Radang kulit sewaktu mengalami masalah jerawat, apabila jerawat kering, ia akan meninggalkan kesan hitam yang dikenali sebagai "post-inflammatory hyperpigmentation" (PIH)

2) Perubahan hormon sewaktu mengandung dan menyusukan anak juga akan menyebabkan tompok-tompok hitam yang dikenali sebagai "melasma". Addison's disease yang disebabkan kalenjar adrenal yang tidak berfungsi untuk mengeluarkan hormon steroid dalam badan juga akan mengakibatkan jeragat. Penggunaan pil perancang dan tabia tmerokok juga boleh menyebabkan jeragat.

3) Pendedahan kulit kepada cahaya matahari setelah beberapa tahun akan memberi kesan tompok-tompok hitam yang akan bertambah yang dikenali sebagai "age spots", "freckles" dan"lentigenes".  Perbezaan antara age-spots, freckles dan lentigenes ialah saiznya.


Jeragat boleh dibahagi kepada 2 jenis:
  • Epidermal : jeragat berada pada lapisan atas kulit (epidermis)
  • Dermal :  jeragat berada pada lapisan dalam kulit (dermis)
Kebiasaannya, PIH dan melasma berada pada paras dermal dan lebih sukar dirawat. Age spots, freckles dan lentigenes pula berada pada paras epidermal dan lebih senang dirawat.

Reaksi alahan kepada ubat-ubatan tertentu.
Ini adalah punca utama hyperpigmentation, ia merupakan faktor yang banyak sekali terjadi. Antibiotik tertentu seperti minocycline, tetracycline dan doxycycline digunakan secara meluas oleh banyak orang. Malah, minocycline biasanya digunakan untuk merawat jerawat. Tetapi senarai bahan-bahan yang menyumbang kepada melasme tidak berhenti di situ.Terdapat beberapa antidepresan yang juga menyebabkan pigmentasi muka. Imipramine adalah salah salah satu daripadanya. Chlorpromazine adalah dadah, biasanya digunakan sebagai anti-psikotik. Ini juga menyebabkan jeragat, selepas digunakan dalam jangka masa yang lama. Phenytoin, yang digunakan untuk merawat epilepsi, adalah satu lagi contoh bahan yang mendorong kepada terjadi jeragat dalam jangka masa panjang. Ia adalah ciri-ciri dadah-induced.
Oleh itu dalam memilih produk kecantikan dan ubat-ubat antibiotik dan sebagainya hendaklah berbalik kepada asas kejadian alam. Oleh itu, fenomena rawatan semulajadi seperti penggunaan ubat homeopati,biochemic dan cream yang bebas bahan kimia telah menjadikan trend dan perkembangan sihat di Barat. Mereka sekarang ini terus menghindari ubat-ubat kimia yang akan menyebabkan kesan sampingan dalam jangka masa panjang.
CARA UNTUK HILANGKAN JERAGAT

1. Melalui Penjagaan Kulit Wajah - Salah satu rahsia kulit yang cantik ialah dari amalan membasuh muka yang kerap, paling minimum 2 kali sehari. Juga pastikan memakai toner dan pelembap sejurus selepas mencuci muka. Namun perlu dipastikan pembersih wajah, toner dan pelembap yang digunakan haruslah sesuai dengan kulit. Elakkan menggunakan produk yang boleh menyebabkan kulit wajah menjadi kering. Pemakaian krim pelindung kulit yang mempunyai SPF yang tinggi amatlah perlu sekiranya selalu terdedah dengan matahari.

2. Melalui Pemakanan Harian - Kulit yang sihat memerlukan pemakanan sihat. Banyakkan mengambil sayur dan buah-buahan segar setiap hari bagi memastikan kulit mendapatkan vitamin C dari sumber yang segar walau sedikit. Selain itu, pengambilan air kosong sekurang-kurangnya 2-3 liter sehari juga penting kerana membantu melancarkan darah dan menyingkirkan toksin dari tubuh.

3. Melalui Suplemen/Vitamin. Pilihlah yang berasas kejadian alam seperti tumbuhan. Kerana supplemen begini tidak mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan alahan bertambah teruk dan mudarat. Jauhi ubat-ubat kimia yang akan menyebabkan kesan sampingan dalam jangka masa panjang.



Untuk memperoleh kesan yang terbaik, pengambilan supplemen yang KONSISTEN selama 90-120hari adalah sangat penting, untuk memastikan sel yang lama , mati dan digantikan dengan sel baru yang lebih sihat dan bermaya. Kulit dan ton warna kulit juga akan kelihatan lebih sekata. 

Untuk kesan yang lebih bagus....if ada bajet lebih boleh tambah  COLLAGEN POWDER 


Konsultasi secara EKSKLUSIF & hubungi saya untuk dapatkan HARGA ISTIMEWA  khas untuk anda.
Berminat nak cuba @ Nak order vitamin Shaklee dengan saya ? info..produk menarik..harga menarik yang sememangnya berbaloi..cod Area Alor Setar, Jitra, k/nerang, Pendang dan sekitar dengannya..by pos utk seluruh negeri..bolehlah hubungi :


Zahirah Dzahir / ID NO 941273 / 013-3240344 ( SMS/WHATSAPP)
ieradzahir@yahoo.com | Mummy Iera Vitta Shoppe


 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuh sebrang penyakit. ia hanyalah makanan tambahan untuk kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration