Memaparkan catatan dengan label Cerita Saya. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Cerita Saya. Papar semua catatan

Selasa, 30 Mei 2017

Homemade Roti Jala - Boleh Makan Sampai Kenyang

Assalamualaikum

Minggu ni minggu masak lagi..kira menu homemade..dah tak tau nak masak apa, buat roti jala semua makan. Untuk bekal adik kat wad KMC sama. Roti jala ni makan cicah dengan gulai daging + ubi..perghh..sedap..

Nak buat ni senang ja, tepung gandum, telor, kunyit bagi kuning sikit, garam sikit bgi ada rasa. Lepaih tu blend je la bgi halus, kalau tak halus nnti beketoi plak n telekat dalam acuan dia. Dah abes blend get ready untuk men-jala-kan adunan tu..cam gambar kat bawah ni..

ni adunan yg dah di blend

 ni acuan roti jala

 ni cara nak men-jala-kan adunan tadi..ikut suka nak 
buat putaran camna pun..

 biar sat tunggu masak..bru angkat..

dah masak, angkat lipat ka gulung ka..ikut citarasa..

ni yang dah siap

gulai daging + ubi

tadaa..dah siap..boleh la makan..

ikutkan menu ni senang ja..dah masa tu lapang..teringin nak makan..buat jaa..klau beli pun takut tak sedap..buat sendiri boleh makan puas2 dan konpom sedap.. ;-)

- Mummy Ira -

Khamis, 26 Januari 2017

Bercuti di Salak Denai, Singgah Makan Mee Udang Ombak Lara

Assalamualaikum

Baru-baru ni Saya dan family sebelah Cik Husband sempat bercuti di chalet Salak Denai, Yan. Ni percutian kali 3 Saya ke situ. 
Kali pertama pi tahun 2012, kembar baby lagi dok kat chalet Siti Fatimah
Kali ke 2 tahun 2014, kembar besar sikitt kami dok kat chalet Siti Aminah
Kali ni pi dok kat chalet Siti Saffiyah.


Ikutkan area tu ada lagi chalet macam Salak Denai ni. Mungkin dah selalu ke sini. Kami pilih yang ni. Macam biasa la, kena booking awai..kalau tak penuh. Ikut plan kami semua pi tidur semalam kat sana tapi Cik Husband pulak ada kerja. Makanya family yang lain tidur kat sana, kami pi ja keesokkan harinya. Kira pi pagi balik petang la.

Ok jugak dok kat chalet Siti Saffiyah ni. Kalau ada yang tau konsep chalet ni 1 rumah 1 kolam..tapi ada jugak chalet yg 2 kolam..1 kolam kanak2 dan 1 kolam dewasa.  Macam chalet yang kami dok ni.. setengah hari 200..kalau 1 hari 1mlm 300..dengan harga tu..ada 2 bilik aircond..1 bilik kosong..2 katil queen size..3 tilam single tambahan..3 bilik air ( 2 dalam bilik, 1 kat luar)..dapoq masak..peti ais..cerek letrik..tv..tempat bbq..kolam kanak2 & dewasa. Kira berbaloi dengan harga dia.








Saya pi 1 hari pun kira kira selesa la jugak..cuma yang kena jaga2 sikit tu kalau kita bawak budak kecik tu kena perati sama la..dah ada kolam jangan ralit. Bawak la siap2 barang yang kita nak bawak..macam perkakas masak rice cooker ka, arang untuk bbq, pinggan mangkuk gelas pakai buang senang, ikut la nak bawak apa pun. Saya siap bawak mop cuma terlupa bawak penyapu tolak ayaq tu. Bukan apa..meja makan tu dekat dengan kolam..pakat naik turun kan dah basah lantai..takkan nak bagi basah lantai tu.  Tolak la ayaq sekali sekala. Tapi ikut la..kalau nak bawak..bawak.. tak nak sudah.  Balik pun kat pukul 5 dah..sebabnya check out pun pukul 5.







Dalam otw balik tu kami singgah pi makan mee udang. Kalau tengok dalam fb ni..rasanya Yan glamer dengan mee udang tapi selama Saya yang dok dekat dengan Yan ni..tak pernah sekali pun pi makan mee udang. Ni dah BIL ajak singgah..pi ja lah nak rasa sedap ke tak. Kami singgah kat ‘Ombak Lara Mee Udang, Kuala Dulang Kechil’. Tepi laut tempat nelayan turun ke laut. Tudia nama kedai pun dah sedap. Rasanya ada banyak menu kat situ, tapi tujuan tu nak pi makan mee udang, oder menu tu. Macam Haziq oder nasi goreng udang. Apa yang specialnya..yang specialnya menu tu ada udang banyak, besar, manis dan fresh. Sedap jugak. Kira berbaloi la makan kat situ.







Ok..Saya pun tak tau nak cerita apa dah..yang tu ja la kot. Kalau ada yang nak tau info pasai chalet Salak Denai & Mee Udang ni boleh terus cari kat facebook naa..babai..

- Mummy Ira -

Sabtu, 15 Oktober 2016

Sedap..Sedap Telur Masin / Telur Itik

Assalamualaikum..

Salah 1 makanan favourite Saya ialah telur masin @ telur itik. Kebetulan pula  mak mertuaku suruh pi ambik kat rumah dia..rezeki di petang hari. Sedap telur masin @ telur itik ni..rasanya ramai jugak kot yang suka makan telur masin @ telur itik. Apa beza antara 2 telur ni.  Ada yang kata telur masin ada yang kata telur itik. Yang betuinya tak dak beza pun . Telur yang sama cuma nama ja yang berbeza. Cuma telur masin ni masin sikit sebabnya masih bersalut dengan arang hitam tu. Telur itik kurang masin sebabnya dah dibuang salut hitam tu. Kalau kat tempat Saya, pi beli kat pasar pun..kena bagitau nak telur itik ka telur masin. 

 Telur masin

 Telur Itik

Sebelum makan telur masin ni, kita kena buang dulu salut hitam ni..basuh bersih2. Cara masak tu ikut kita. Nak rebus boleh, nak buat masak lemak boleh, nak buat masak pedas pun boleh.  
Kalau yelur ni kita rebus,  cara nak makan dia.. kita belah 2. Ikut la kita nak korek keluar isi telur masin tu pun boleh, guna sudu..nak biar isi telur dalam tu pun boleh. Kalau kita buat masakan yang berkuah..kita pecahkan, buh ja dalam periuk tu.

 Telur masin/Itik rebus

Masak Lemak

Dah masak..tunggu apa lagi..makan laaa.  Sedap wehh..makan dengan nasik panas2 ..sedap baq hanggg..

- Mummy Ira -

Ahad, 11 September 2016

Jalan Jalan..Main Main di Kizsports & Gym MainPlace

Assalamualaikum..

Kalau saya mai jalan rumah My sis..salah 1 tempat yang memang wajib kami pi adalah  Kizsports & Gym MainPlace kat USJ1, bawak budak2 pi main kat situ. Best la jugak sebab orang tak ramai..tak jauh dari Kelana Jaya..parent boleh rehat tunggu anak2 sampai habis. Ada pekerja situ akan tengok n pantau anak2 kita main. Kira safety first. Bayar tiket masuk untuk anak2 yang nak main, main ja lama mana pun. Tapi Saya tak pasti pulak harga tiket tu. Kalau tak salah saya kalau non member RM 30 lebih untuk member tak pasti. Apa pun anak2 kita boleh main puas2..yang penting depa happy n puas hati..

* eh..tetiba jumpa dengan Diana Danielle dgn Muhammad & Nur Auroara..






- Mummy Ira -

Khamis, 8 September 2016

Alhamdulillah..Maka Tamatlah Peperiksaan UPSR 2016

Assalamualaikum..



Alhamdulillah..maka selesai sudah peperiksaan UPSR sesi 2016. Maka hilanglah juga kejap debaran dihati. Nanti datang balik debaran tu, bila dah dekat nak dapat result.

Sepanjang tahun ni juga, semua pelajar telah berusaha dengan bersungguh sungguh, ibaratnya hilanglah juga beban di bahu para pelajar ni. Semoga semua pelajar UPSR akan dapat keputusan yang cemerlang 6A. Apa pun tamatnya UPSR bukan beerti tamat juga masa untuk belajar. Belajar tetap kena belajar. Ilmu/belajar ni tiada hadnya. Jadi teruskan belajar dan belajar ok..


- Mummy Ira -

Khamis, 1 September 2016

Vespa Haji Samad..Lagu Lama Dulu..

Assalamualaikum..

Bukan senang kita nak dengar lagu lama dulu. Rasanya kalau adapun sesetengah pun dah diversi modenkan. Tapi mana nak boleh lawan lagu lama dulu. Macam lagu ni Vespa haji Samad. Lagu yang memang sedap kita dengaq. Saya tak pasti pulak lokasi pakcik2 nyanyi lagu ni kat mana dan sapa yang rakamnya.  Saya pun dapat lama dah dalam whatsapp. Agar lagu ni tak hilang saya download ke youtube. Jom kita dengaq..



- Mummy Ira -

Sek. Keb. Jalan Pegawai Jayakan Sambutan Kemerdekaan yg ke 59 tahun 2016 Bersama PDRM & JNJK

Assalamualaikum..

Majlis buat hari Ahad 28/8/2016. Bangga jugak la sebabnya Sekolah Kebangsaan Jalan Pegawai terpilih untuk jayakan majlis  sambutan hari kemerdekaan yang ke 59 tahun 2016 bersama PDRM Kontinjen Kedah dan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK).  Kredit cerita hari tu dari Fb PDRM Kedah. ( Nak bagitau sama M Haziq Muqri pun terpilih jugak untuk jayakan maslis pada haritu ) hehehe

KOLABORASI PDRM,JNJK DAN SKJP JAYAKAN SAMBUTAN KEMERDEKAAN 

ALOR SETAR, 28 Ogos 2016 : PDRM Kontinjen Kedah dengan usahasama Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) Negeri Kedah serta pihak Sekolah Kebangsaan Jalan Pegawai (SKJP) Alor Setar Kedah hari ini telah mengadakan Sambutan Hari Kemerdekaan ke 59 tahun 2016 di Perkarangan Sekolah SKJP.

Program yang bermula pada jam 8.00 pagi ini telah dihadiri oleh YDH ACP Azizi B. Mat Aris, Ketua Jabatan Pengurusan Kont. Kedah merangkap YDP PIBG SKJP, YBhg Tuan Hj Mohd Rosli B. Din Ketua Jemaah Nazir Negeri Kedah, En Saiful Azman PPD (Kokurikum), Puan Hjh Zurina Bt Yusof Guru Besar SKJP, pegawai-pegawai PDRM, Pegawai jemaah nazir, Pegawai PPD Daerah Kota Setar, barisan pendidik SKJP serta para pelajar.

Sambutan pada tahun ini telah dimulakan dengan perarakan masuk pancaragam sekolah diikuti oleh pembawa bendera dan dif-dif terhormat yang diikuti oleh Mohd Khalis Amin.
Majlis diteruskan dengan nyanyian tiga buah lagu iaitu Negaraku, Allah Selamat Sultan dan lagu sekolah 'Tekun Belajar' dan bacaan doa oleh Ustaz Shukor dan lafaz ikrar rukun negara oleh pelajar.

Sejurus selepas itu, ucapan oleh Pn Hjh Zurina Bt Yusof, Guru Besar SKJP. Dalam ucapannya, beliau berterima kasih atas sokongan dari pihak PDRM dan JNJK kerana sudi menjayakan majlis ini. Tambah beliau, beliau turut meminta kepada semua pelajar-pelajar menghargai nikmat perpaduan kaum dan erti kemerdekaan.

Majlis kemudiannya diselangi dengan persembahan sajak yang dideklamasikan oleh guru dan persembahan nyanyian oleh pelajar.

Seterusnya adalah ucapan oleh Ybhg Tuan Mohd Rosli B Din. Di dalam ucapannya, beliau menekankan kepada semua warga pendidik dan para pelajar agar sama-sama menerapkan erti kemerdekaan kedalam diri masing-masing serta sentiasa rasa kasih dan cinta untuk berbakti kepada negara.

Majlis diteruskan dengan ucapan dari YDH ACP Azizi B. Mat Aris. Dalam ucapannya, beliau melahirkan rasa bangsa kepada semua pihak kerana sudi bekerjama dalam memastikan program ini berjalankan lancar. Selaras dengan tema kemerdekaan kali ke 59 Sehati Sejiwa, beliau berharap program seperti ini akan terus diadakan di masa-masa akan akan datang bagi menerapkan erti kemerdekaan kepada pelajar-pelajar dan anak-anak kecil khasnya.
Kerancakan majlis diteruskan dengan nyanyian koir oleh pihak PDRM bersama pelajar - pelajar dengan menyanyikan tiga buah lagu iaitu Jalur Gemilang, Malaysia Tanah Airku dan Tanggal 31 dan laungan merdeka

Majlis diakhiri dengan sesi menandatangani kain rentang ' Tanda Taat Setia kepada Negara' dan sesi bergambar.

 fb  PDRM Kedah

- Mummy Ira -