Tahun 2017 - Semangat Baru, Azam Baru, Uniform Baru, Sekolah Baru..

By Zahirah Dzahir - 1/08/2017 05:04:00 PTG

Assalamualaikum..

Lambat pulak nak update blog ni..tapi kira ok la update jugak..hee

 Dah pun masuk tahun 2017..azam baru semangat baru tapi pi mai pi mai..azam yang sama semangat yang sama. Bagi Saya dan Cik Husband tu biasa-biasa ja. Azam yang sama semangat yang sama. Nak jadi lebih baik dari yang sebelumnya.  Umur koi meningkat ni kena lebih berusaha untuk kehidupan kami agar hidup lebih teratur, sempurna, stabil dan bahagia. 

Anak-anak pula koi lama koi membesar. Macam si kembar Muhammad Hazim Zikry dan Muhammad Hadif Zafry dah masuk 6 tahun masih blajar di Pasti Khalifah At Taqwa..lagi setahun dah nak masuk ke sekolah rendah. Si abang Muhammad Haziq Muqri dah pun bertukar dari sekolah rendah ke sekolah menengah. Ni lagi 1 masalah. Bila dah habis UPSR, dapat result, pening pula nak masuk sekolah mana. Banyak sangat pilihannya. Mana dengan SBP, Sekolah Kawalan, sekolah pilihan Mak Bapak lagi. Biasa la, setiap mak bapak ni nak yang terbaik untuk si anak. Tapi ikut si anak tu pula nak masuk yang mana, anak tu yang nak belajar. Kita hanya boleh bagi nasihat dan pandangan suruh fikir betul-betul yang mana pilihan mereka.


Macam dengan Saya dan Cik Husband memang ada sekolah pilihan untuk Haziq. Sudah semestinya sekolah yang Saya pernah belajar dulu Maktab Mahmud. Saya belajar kat situ dari tahun 1991 - 1998. Sekolah aliran agama/arab. Kiranya lebih kurang setengah agama/arab setengah akademik.  Ilmu dunia dan akhirat yang kita boleh belajar. Tapi macam yang Saya kata, si anak yang nak belajar. Sudah semestinya Haziq ada sekolah pilihan sendiri. Ada tawaran yang Haziq dapat tapi fikir punya fikir, nasihat dan pandangan yang dah diberi. Akhirnya Haziq pilih untuk sambung belajar di Maktab Mahmud. 


Alhamdulillah..1/1/2017..bermulalah sesi belajar  Muhammad Haziq Muqri sebagai salah seorang pelajar dan warga Maktab Mahmud Alo Setar .Semoga Haziq dapat belajar dengan baik. Semoga Haziq menjadi anak yang soleh berjaya dunia & akhirat. 


Yang penting, kita sebagai Mak Bapak ni kena terus  beri galakan, nasihat, tunjuk ajar, berdoa agar semua anak-anak kita akan berjaya dalam kehidupan mereka..tak kira apa jua bidang yang mereka ceburi. 

Buat anak2 yg akan ambil UPSR, PT3, SPM, belajar rajin2 untuk dapat result yang cemerlang.
Semoga anak2 kita akan terus bersemangat untuk belajar dan semangat ni akan terus bertahan hingga akhir tahun 2017..


- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!