Cara Nak 'Ajar' Orang Yang Suka Berhutang

By Zahirah Dzahir - 9/08/2016 09:25:00 PG

Assalamualaikum..

google

Ada sesetengah orang, tanpa segan silu merayu nak pinjam duit. Tambah pula sanak saudara sendiri, nak tak nak kena hulur juga. Kalau sampai waktunya diri sendiri perlukan duit, tetapi orang liat nak bayar. Ini boleh jadi perang!

Bagi mengelakkan situasi jadi 'dingin', ramai yang pejam mata dan anggap saja sedekah. Namun sampai bila sanggup bertahan apabila si penghutang tidak pernah faham situasi kita dan asyik mengadu kesusahannya tanpa memikirkan kita juga punya masalah. Memang buat kita jadi serba salah.

Eloklah sebelum bagi pinjam duit, anda ikut tip ini...

1. Kenal dengan saudara
Ini bermaksud anda kenal karakter dia terhadap hutang.  Adakah dia jenis yang mudah membayar balik hutang dengan cepat atau sebaliknya. Kalau jenis liat carilah alasan paling baik untuk menolak permintaannya.

2. Bersedia untuk ‘hilang’ duit
Apabila anda sudah kenal karakter si penghutang, ada kala anda tidak sampai hati untuk menolak permintaannya. Lebih-lebih lagi kalau dia benar-benar susah. Jadi beri pinjam duit sekadar yang anda sanggup kalau ia burn atau tidak dibayar balik. Contoh, mahu pinjam Rm2000, tapi anda beri RM500 sahaja.

3. Ambil tahu tujuan peminjam
Andai dia pinjam untuk tujuan kecemasan, anda wajar pertimbangkannya. Tetapi andai disalahgunakan, tak perlu gigih nak beri lagi selepas ini!

4. Ada ‘hitam putih’
Andai jumlah wang yang dipinjam besar, sebaik-baiknya ada perjanjian hitam putih supaya lebih mudah untuk anda menuntut kembali wang tersebut.


mingguan wanita

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!