Isnin, 21 Mac 2016

Tips ' Masalah Untuk Menidurkan Anak' dari Dr Rusyainie Ramli

Assalamualaikum..


Jom kita baca tips tips macam mana nak bagi anak tidoq yang Saya share dari fb Rusyainie Ramli



MASALAH UNTUK MENIDURKAN ANAK-ANAK??? 
EPISOD 1

Pertama sekali, kita mesti belajar perkataan KONSISTEN. Kita mesti faham konsisten tu maksudnya tidak kiralah apa yang jadi sekalipun, kita mesti memastikan aturan yang kita hendak lakukan itu terlaksana.

Yang kedua, mesti punya KEAZAMAN yang TINGGI. Untuk memperkenalkan undang2 baru dalam rumah bukan mudah. Terutama kalau selama ni kita jenis yang mudah bertolak ansur dan mengalah dengan rengekan dan rayuan anak-anak. 

Mama dan papa mesti berada dalam mukasurat yang sama. Kedua-duanya mesti bersetuju untuk melakukan peraturan baru di dalam rumah. Anak-anak kita ni memang banyak helah dan tipu daya mereka. Mama dan papa mesti bersatu padu untuk menangkis segala cubaan mereka. 

Dalam Islam sekali pun, memang anak-anak diwajibkan tidur berasingan dari kita. Yang penting kita lakukan ialah setiap seorang anak kita mesti mempunyai TEMPAT TIDUR MASING-MASING. Bukan tidur bergelimpangan merata-rata. Mereka mesti tahu itu tempat tidur mereka sendiri. Tempat tidur hanya untuk tidur. Bukan untuk makan, tengok TV atau untuk bermain. Kalau adik beradik yang tidur sekatil yang besar, mesti di bahagikan kawasan atas katil itu, bahagian ini untuk siapa, dan bahagian lain untuk siapa. 

TETAPKAN WAKTU TIDUR. Bayi perlu tidur untuk tempoh yang panjang, selalunya 7 malam mesti tidur. Kalau anak-anak kecil, tidur pukul 8 – 8.30 malam. Anak-anak yang bersekolah, walaupun sudah di menengah mesti tidur pukul 9 malam. Paling lambat 9.30 malam untuk yang berada di tingkatan. Anak-anak mesti tahu yang itu waktu tidur. Tak boleh mengelat walau 5 minit sekali pun. 

Perkenalkan RUTIN atau RITUAL TIDUR. Rutin tidur selalu mengambil masa dalam 30 minit. Dan mesti dilakukan sebelum watu tidur yang telah dipersetujui.

1. Suasana rumah mesti dikekalkan dalam keadaan tenteram. Tidak ada pertengkaran. Tiada yang menangis atau merengek. Elakkan mereka bermain gajet sebelum tidur. Pantang saya anak-anak dengan gajet ni sebenarnya. Keadaan yang stres tidak membantu.

2. Makan malam mesti sebelum Marghrib untuk memastikan pencernaan yang baik sebelum mereka masuk tidur. Pukul 7 malam adalah waktu makan yang baik untuk anak-anak yang bersekolah. Yang bayi mesti makan lebih awal.

3. Katakanlah anak-anak kita tidur jam 9 malam, lagi 5 MINIT jam 9, kita mesti dengan lembut tapi TEGAS mengingatkan anak-anak dengan ayat ‘Masa untuk tidur lagi 5 minit.’ Pastikan mereka mendengar kata-kata kita. Tiada bebelan. Mesti ayat yang ringkas dan mereka mesti tahu yang kita maksudkan apa yang kita kata.

4. Pastikan kita sudah menyemak semua kerja-rumah anak-anak kita. Pastikan semua kelengkapan untuk keesokan harinya sudah siap. Bukan terhegeh-hegeh pagi besoknya baru lah nak masukkan buku, gosok baju dan sebagainya. Kita kena luangkan masa untuk menyemak. Harapkan anak-anak kadang-kadang mereka pun terlupa.

5. Rutin yang boleh kita buat contohnya:
a. Mulakan dengan mereka telah mengemas beg sekolah.
b. Gosok gigi dan ambil wudhu.
c. Solat Isya’ dan mengaji Al-Quran. Untuk anak-anak saya, ada ustaz datang mengajar mengaji. Habis mengaji mereka memang terus siap-siap untuk tidur. Mengaji itu sebahagian dari rutin.

6. MENGINGATKAN mereka dengan apa yang patut mereka buat dalam langkah-langkah rutin tadi. Contoh ‘dah kemas beg, mesti gosok gigi dan ambil wudhu’. Tak perlu dihambat-hambat mereka nanti jadi stres. Kita nak keadaan yang tenang.

7. Pastikan pada WAKTU YANG TEPAT, mereka sudah berada di atas katil untuk tidur. Sekiranya kita nak tambah rutin seperti membaca buku cerita sebelum tidur atau mereka mahu bercerita tentang hari yang mereka lalui itu, mesti dimasukkan ke dalam rutin tadi. Baca doa tidur juga boleh dijadikan rutin.

8. Tutup lampu yang utama dalam bilik. Sekiranya mereka takut gelap, nyalakan lampu tidur. PELUK DAN CIUMlah anak-anak kita sebelum melangkah keluar dari bilik mereka. Beritahu yang mama dan papa sayangkan mereka.

9. Menidurkan anak-anak bukan kerja mama sahaja. Papa juga mesti bergilir-bergilir melakukannya.

10. Rutin ini wajib diikuti dengan konsisten kerana ia ada signal pada anak-anak yang waktu tidur sudah datang dan tiada kompromi. 

Wallahualam…
------------------------------------

MASALAH UNTUK MENIDURKAN ANAK-ANAK???
EPISOD 2

Bismillahirrahmanirrahim......

Di atas adalah untuk EPISOD 1 buat rakan2 yang mungkin ketinggalan untuk membacanya.
Saya akan menulis teknik-teknik untuk menidurkan anak-anak yang berusia 2 tahun sehingga yang sudah bersekolah rendah. Bukan sahaja untuk menidurkan mereka, tetapi memastikan mereka tidur sempurna sepanjang malam tanpa kerap bangun juga penting untuk dipelajari.

Sekali lagi mesti KONSISTEN. Saya dapati ramai mama dan papa yang mudah rasa kecewa sekiranya mereka gagal untuk beberapa kali. Yang paling susah dilakukan bila mama dan papa merasakan terlalu banyak tenaga dan usaha diperlukan untuk memastikan anak-anak mengikut kata mereka. 

Maka, jalan yang paling mudah, biarkan saja. Ada juga mama dan papa yang tidak mahu melalui proses melayan karenah anak-anak yang meragam kerana ia membingitkan telinga, mengganggu masa mereka untuk menonton TV dan sebagainya. Terlalu sedikit mama dan papa yang bersungguh-sungguh melakukannya, walaupun mereka tahu, proses ini hanya sementara. selepas anak-anak mempelajari dan mengetahui rutin tidur yang ditetapkan, tiada masalah pun yang mereka hadapi. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Tiada siapa mengatakan menjadi mama dan papa itu mudah. Kalau lah mudah, masakan Allah mengatakan yang anak-anak itu amanahNya.

Pada waktu siang, berikan penjelasan pada anak-anak, yang pada malam nanti akan ada undang-undang baru di rumah berkenaan dengan waktu tidur. Untuk anak-anak yang bilangan ramai, kita boleh buatkan satu carta untuk menunjukkan pukul berapa setiap mereka mesti tidur. Walaupun secara luarannya mereka seakan-akan faham, percayalah, mereka meragui kemampuan kita sebenarnya. 

Selama ini kita bertolak ansur, tidak ambil kisah sangat bab tidur, secara tiba-tiba kita hendak melakukan perubahan, mereka pasti punya was-was. Tidak mengapa, KUATKAN AZAM dan seperti yang selalu saya pesan pada pesakit saya, HATI MESTI MAHU KERING.

1. Pastikan sebelum anak-anak ke katil atau tempat tidur mereka, mereka TIDAK LAGI PUNYA SEBAB untuk bangun. Pastikan mereka sudah minum air, pergi ke tandas, dan sebagainya. Mama dan papa mesti tahu yang helah2 begini memang sudah menjadi lazim anak-anak untuk mendapat apa yang mereka mahu iaitu MEREKA TIDAK MAHU TIDUR LAGI.

2. Katakan dengan jelas yang kita mahukan mereka tidur. Lihat mata anak-anak kita, mata kita mesti satu aras dengan mata mereka. Bila kita bercakap, suara mesti jelas dan tegas. Bebelan tidak akan membantu kerana ia hanyalah bunyi bising yang hingar bagi anak-anak.
Contoh "Sekarang sudah pukul 9 malam, abang mesti tidur sekarang".


3. Berikan ciuman dan peluk anak-anak kita. Katakan pada anak-anak, yang kita sayangkan mereka. Tutup lampu, nyalakan lampu tidur kalau perlu dan tutup pintu.
Sekiranya kita punya anak-anak yang lebih kurang sebaya, boleh dijarakkan waktu tidur mereka dalam 10 minit seorang, bermula dari yang kecil sampai ke yang paling tua. Ini untuk:
(a) Memastikan kita punya masa untuk setiap anak kita. Setiap mereka berhak mendapat masa bersama dengan kita.
(b) Mengelakkan anak-anak bergurau senda atau bermain- main sesama mereka. Di sini akan berlaku kehilangan kuasa kawalan kita ke atas anak-anak, kerana mereka lebih ramai.


4. KALI PERTAMA anak kita bangun dari dari katil dan menyelinap keluar, ingatkan dia "Sekarang waktu tidur, abang mesti tidur". Bawa dia kembali ke katilnya, peluk dan cium dia sekali lagi dan terus keluar dari bilik.

5. KALI KEDUA dia bangun dan menyusup keluar, ulang langkah pertama tetapi SUARA LEBIH TEGAS dan ringkaskan peluk dan cium tadi.

6. KALI KETIGA dan seterusnya, kita mesti DIAM TANPA KATA-KATA. Tiada perkataan langsung. Terus bawa dia ke bilik, letakkan di atas katil dan tinggalkan bilik. TIADA peluk dan cium.
Mereka akan menangis, meraung, merengek, ketawa, mempermainkan kita atau lakukan apa sekalipun helah mereka untuk tidak tidur. Percayalah, anak-anak sangat hebat untuk memanipulasi perasaan kita. Kalau perlu diulang 20 kali langkah no. 6 itu, maka ulang lah 20 kali. Kalau 100 kali sekalipun, ulanglah. Memang penat. Memang kita akan rasa menyampah, sakit hati, marah, kecewa dan sebagainya. Luahkan segala perasaan itu pada satu sama lain. Sebab itulah kita perlukan sokongan suami atau isteri untuk melakukannya.


7. Kita ulang langkah 6 sehingga anak kita sudah tidak melangkah turun dari katil. Mereka mesti tahu yang KITA MAKSUDKAN apa yang kita kata. Untuk malam pertama, memang susah. Tetapi kalau kita konsisten melakukan rutin yang sama pada setiap malam yang akan datang, In shaa Allah mereka akan patuh. Paling lama pun mereka akan buat perangai memberontak itu, dalam seminggu. Selepas itu mereka tahu, apa pun helah mereka, mereka tidak akan berjaya. Apa yang kita tidak sedar ialah sentiasa akan ada PERGELUTAN KUASA di dalam rumah di antara anak-anak dan kita. Kalau kita menurut sahaja kehendak mereka, ternyata mereka sudah menang.

8. Tetapi kalau 1 malam kita mengalah, kita terpaksa mengulang semula semua langkah2 tadi. Lantas sia-sialah usaha kita.

In shaa Allah, semoga diberikan kemudahan untuk kita semua untuk mendidik anak-anak kita. Kalau hari ini kita tidak mampu mengawal waktu tidur mereka, kita belum tentu boleh mengawal segala dugaan yang mendatang dalam membesarkan anak-anak. 

Kalau diberikan keizinanNya nanti, saya akan sambung bagaimana untuk menidurkan bayi pula. In shaa Allah...

Wallahualam...

kredit fb  Dr Rusyainie Ramli

"Anak Kecil Kena Tidur Awal" Pesanan Dari Dr. Rusyainie

Assalamualaikum..

 
Rusyainie Ramli


Saya di kedai makan kesukaan saya. Sudah lewat jam 11 malam. Tapi saya di sini kerana menunggu kepulangan buah hati saya yang akan tiba sebentar lagi. 

Saya pelik dan hairan... masih ramai kanak2 berkeliaran dengan ibubapa mereka di jam yang lewat begini. Ada yang siap dengan berpakaian baju tidur. Bukankah anak2 kecil ini patutnya sudah lena dibuai mimpi indah. Budaya tidur lambat ini yang peliknya memang hanya berlaku di negara kita agaknya. Pernah sekali kawan saya yang berbangsa asing dari luar negara datang ke rumah. Dia terkejut kerana anak2 saya tidur lambat. Tidur lambat itu maksudnya jam 9 malam. 9 malam itu sudah terlalu lambat buat dia. 

Saya sangat pentingkan waktu tidur awal setiap kali saya duduk berbincang dengan ibu2 di klinik saya. Kalau anak2 itu belum bersekolah memang saya beritahu, anak2 mesti tidur pukul 8 malam. Bila anak2 tidur awal, ibu yang sudah seharian kepenatan menjaga dan mengasuh anak2 punya masa untuk menarik nafas hela. Masa anak2 tidur itulah untuk ibu 
menyelesaikan kerja yang rumah yang asyik tertangguh. Maklumlah, rumah macam kapal pecah keadaannya, pinggan mangkuk penuh di sinki, kain bertimbunan. Masa itulah ibu boleh duduk menghirup secawan kopi panas dan menikmati masa untuk dirinya sendiri tanpa riuh rendah suara anak2 yang mengomel mahukan setiap cebisan tenaga ibu. 

Masa anak2 tidur awal itulah untuk ibubapa duduk bersama2 meluangkan masa untuk satu sama lain. Kadang2 akibat dibebani dengan tanggungjawab masing2, ibu dan bapa terlupa yang mereka itu adalah pasangan kekasih. Mereka terlupa yang kehidupan rumah tangga itu dibina atas dasar kasih sayang 2 insan. Masa berdua itu penting bagi memastikan ikatan yang dibina itu kukuh selamanya. Kalau masa untuk diri sendiri pun tiada, usah bicara tentang masa untuk pasangan masing2.

Ada teknik untuk didik anak2 tidur awal. Teringat saya bila saya mempelajari teknik untuk menidurkan anak sewaktu anak sulung saya berusia 1 tahun dan saya ada masalah untuk memastikan dia tidur awal. 

Kawan baik saya mengajarkan saya ilmu itu. Kanak2 perlukan tidur yang cukup untuk tumbesaran pemikiran mereka yang baik. Kita yang pilih untuk menjadi ibubapa jadi terpaksalah kita korbankan keinginan untuk keluar makan malam2 sekiranya kita ada anak2 kecil. Kalau mampu boleh dapatkan penjaga untuk mengawasi anak2 yang sedang tidur sekiranya kempunan sangat nak keluar malam2. 

Yang penting, anak2 itu tidak sepatutnya diheret keluar sekali dan dikorbankan masa tidur mereka hanya untuk kita memenuhi keinginan kita.

kredit fb Rusyainie Ramli

Selasa, 15 Mac 2016

Resepi : SOS STEAMBOAT dari Atie Jumaat

Assalamualaikum..



Sos Steamboat
*********************
•Bahan A
Oren Sunquik 1/2 cawan
Sos cili 1/2 cawan (cap arnab)
Sos cili Thai 3sb
Kiub pati ayam 1
Gula Melaka (agak2)
Gula merah 1sb
Jus limau kasturi 7 biji
Cuka makan 3sb
Sos ikan 2sb
Garam secubit
Air 3 cawan


•Bahan B
Bawang besar 1 biji
Bawang putih 3 biji
Lada merah 2
Cili padi 6 tangkai
Daun ketumbar (sikit je)
(kisar halus semua)


•Bahan C
Minyak bijan 3sb
Tepung jagung 1sb
Daun ketumbar
Bijan


•Cara Menyediakannya
1) Satukan bahan A B ...masak hingga
mendidih..kacau je..apa yg kurang tambah
ikut citarasa sendiri..

2) Akhir sekali masukkan tepung jagung
yg dah dibancuh..kacau sos hingga pekat.
jangan pekat sangat.. agak2 k..dan taruk
minyak bijan...siap..

3) Dah siap sos taburkankan bijan
dan daun ketumbar..sedia dihidangkan
bersama bahan2 steamboat yg anda suka.


kredit fb Atie Jumaat

Resepi : PHAD THAI dari Atie Jumaat

Assalamualaikum..



Nak pegi Thailand bajet takde..Masak je la sendiri..murah sikit.. Thai kalau pegi..makan
jelah yang paling bestttt... ( Atie Jumaat )


PHAD THAI
***************
•Bahan-bahan


Kuey Teow kering 1 genggam
Udang 3 ekor
Sause Phad thai 2sb
Lobak masin 1sb (cincang)
Bawang putih 5 biji (cincang)
Cili padi 3 tangkai (cincang)
Kacang tumbuk 3sb
Red Chilli pepper flakes 1sb
Tauhu goreng (potong dadu kecik2)
Taugeh
Daun kucai
Telor 1 biji


Cara Menyediakan
 
1) Rendam kuey teow dengan
air panas..toskan

2) Panaskan minyak..Tumis bawang putih
sampai kuning..kemudian masukkan udang.
gaul2 sampai udang masak..

3) Masukkan kuey teow, tauhu, sause phad
thai...kacau2 kejap...masukkan lobak masin.
Taruk air sikit bagi basah..

4) Masukkan daun kucai, taugeh, cili padi,
kacang tumbuk dan chilli flakes.,kacau2 lagi

5) Tolak kuey teow ke tepi .. pastu pecahkan
telor sambil hancur2 kan., dan gaul2 bersama
kuey teow... sampai kering.. Siap 


kredit fb Atie Jumaat