VAPE Melalui Pandangan Dr. Zaharuddin Abd Rahman

By Zahirah Dzahir - 10/31/2015 11:04:00 PG

Assalamualaikum..


Status ni saya share dari fb JAKIM. Jom baca..


Namun, bagi mereka yang TIDAK PERNAH MEROKOK dan bukan perokok tegar khususnya, MAKA telah PASTI bahawa hukum mereka menggunakan Vape untuk bersuka-suka sahaja atau kononnya mengikut trend adalah HARAM dari sudut hukum Syara'. -Dr. Zaharuddin Abd Rahman

Dr. Zaharuddin Abd Rahman
 
Menggunakan vape bagi PEROKOK TEGAR dengan niat sebagai suatu ikhtiyar berhenti merokok, masih boleh diperbincangkan hukumnya. Tidak dinafikan ada yang MENGHARUSKAN namun dengan pelbagai SYARAT-SYARAT, antaranya :-

a. Mesti punyai plan tempoh sehingga dia mampu terus berhenti vaping juga akhirnya.
 

b. Jumlah nikotin yang digunakan mesti sentiasa menurun dari minggu ke minggu.
 

c. Tidak 'modify' alat vape & cecairnya sesuka hati, tidak juga menggunakan bahan tiruan kerana mudaratnya mungkin boleh menjadi lebih besar.
 

d. Tidak bermain asap vape di tempat awam dan menghembusnya kepada orang sekeliling atau menghalang sesuatu fokus pemandangan yang penting seperti ketika memandu kereta dan sepertinya.
 

e. Memahami bahawa tiada kajian saintifik yang konkrit lagi bahawa vape kurang berbahaya berbanding rokok, justeru kekerapan menghisapnya mesti dikurangkan dari semasa ke semasa.
 

f. Membuktikan kepada diri & insan sekeliling bahawa penggunaan itu berjaya memulihkan beberapa mudarat sosial & kewangan berbanding merokok biasa. Sebagai contoh, hubungan keluarga semakin baik kerana bau yang tidak sebusuk rokok tembakau, kos bulanan untuk vape berkurangan berbanding kos dikeluarkan kerana merokok tembakau biasa, kebersihan mulut semakin baik dan banyak lagi. 

Hal ini penting untuk dinilai kerana asas kaedah Fiqh bagi yang sudah terjebak dan sangat sukar berhenti sertamerta yang boleh digunapakai adalah
"Melakukan sesuatu yang kurang mudaratnya (di antara dua mudarat) adalah dibenarkan" Iaitu sebagai suatu proses kepada pemberhentian terus merokok.


Namun, bagi mereka yang TIDAK PERNAH MEROKOK dan bukan perokok tegar khususnya, MAKA telah PASTI bahawa hukum mereka menggunakan Vape untuk bersuka-suka sahaja atau kononnya mengikut trend adalah HARAM dari sudut hukum Syara' disebabkan:-

a. Mudarat yang masih wujud padanya berdasarkan kajian-kajian saintifik sedia ada, khususnya pada kandungan nikotin, 

b. Keselamatan pada alat vape yang belum teruji sepenuhnya,


c. Mencerminkan budaya dan imej tidak sihat serta akhlak tidak terpuji berdasarkan uruf setempat.


d. Unsur mengganggu manusia lain dan persekitaran dengan asap dan bau masih wujud dalam penggunaan vape.


Apa yang pasti, menguji kesan baik dan buruk dari vape memerlukan kos tinggi dan waktu, selain itu mungkin juga terdapat lobi dari penguasaha rokok biasa untuk mengelirukan awam dan pihak berkuasa berkaitan vape kerana tentunya disedari sekiranya vape menguasai pasaran perokok, maka rokok tembakau bakal berkubur, justeru itu, syarikat rokok tembakau yang kaya raya & penyumbang cukai yang besar sebelum ini pastinya TIDAK BERDIAM diri serta melancarkan 'perang info' dan lobi terhadap kewujudan vape diketepikan. Justeru itu, penerimaan sebarang maklumat hatta hasil kajian saintifik masih perlukan "cross referencing" dan semakan agar hasil kajian adalah berintegriti dan sahih.

Wallahu 'alam

Dr. Zaharuddin Abd Rahman

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!