Sambal Buah Macang Yang Menyelerakan

By Zahirah Dzahir - 5/19/2015 06:15:00 PTG

Assalamualaikum..

 Ramai yang suka makan sambal belacan. Tapi lebih sedap kalau sambal ni digabungkan dengan buah macang @ kuini @ konen. Rasanya semua jenis buah ni seangkatan dengan mempelam. Cuma kalau tak salah Saya buah2 ni wangi sikit dari mempelam.

Buah2 ni memang sedap kalau makan saja..tapi kalau buat sambal lagi sedap..boleh bukak selera orang yang tak mau makan nasi. ( rasanya la ). Saya makan la juga pedas tapi tak la pedas sangat. Macam sambal ni, saya buat ikut bersesuaian Saya nak makan.

Sambal yang Saya buat ni guna buah macang..tu pun jiran yang berikan. Rasanya sama ja dengan org lain, bahan2 utk buat sambal ni.





Sambal Buah Macang
Mommy Ira



Bahan-bahan :
buah macang - cincang/potong kasar
cabai merah
cabai hijau kecik (jika nak pedas boleh lebihkan)
belacan
gula dan garam secukupnya

Cara membuatnya :
Tumbuk cabai merah, cabai hijau kecik dan belacan aga2 lumat
Masukkan buah macang, tumbuk, iku nak lumat tak pa, tumbuk sikit2 pun tak pa
masukkan garam dan gula ( tapi kalau dah buah tu manis, buu garam pun dah cukup.
Siap..



Kalau ikut kamus buah buahan di panggil sebagai Buah Kuinin..adik beradik geng Buah mempelam dan mangga..
Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!