LAGI LAGI BULI

By Zahirah Dzahir - 5/17/2015 01:24:00 PTG

Assalamualaikum..


LAGI LAGI BULI

Belum reda kejijikan isu pedofilia yang menjadikan kanak-kanak yang tidak berdosa sebagai mangsa, timbul pula isu buli yang sangat kejam sehingga melibatkan kehilangan nyawa seorang pelajar sekolah di Kelantan.

1) Kita sering mendengar pendapat yang mengatakan bahawa solusi kepada masalah buli adalah untuk menanamkan pemahaman yang kukuh tentang Islam dan Iman di dalam diri anak-anak sejak kecil. Tidak dapat dinafikan bahawa agama memainkan peranan yang penting untuk pembentukan akhlak dan karakter seseorang individu.

2) Kita juga sering mendengar pendapat yang mengatakan semuanya bermula dari pendidikan dan asuhan di rumah. Tanpa 'role modelling', empati dan bimbingan daripada ibubapa, anak-anak mudah menjadi seorang pembuli. Ya, ini juga tidak dapat dinafikan.

Buli adalah isu yang tidak pernah sudah di dalam masyarakat kita. Lebih menyedihkan apabila buli berlaku di sekolah-sekolah yang merupakan institusi bagi menyediakan pemimpin-pemimpin masa hadapan.

FAKTOR-FAKTOR PENCETUS BULI :

1) Faktor budaya

"Siapa kuat dialah kudrat."

Dalam masyarakat yang mengamalkan budaya dan sikap agresif untuk berkuasa dan untuk menang, keganasan dan buli sesama manusia menjadi satu kebiasaan.
Adalah tidak mustahil untuk kanak-kanak dan remaja yang sentiasa terdedah kepada amalan-amalan ini menjadi sebahagian dari budaya agresif tersebut.


Contohnya wrestling, gangsterism, dan lumba haram yang menjadi hiburan di kaca televisyen telah mencairkan elemen ganas menjadi trendy dan 'cool'. Berleluasanya permainan video yang berunsur keganasan seperti Grand Theft Auto dan seumpamanya menjadikan kanak-kanak dan remaja desensitise (lali/mangli) kepada keganasan yang ekstrim.

2) Faktor institusi.

Dalam institusi keluarga dan institusi pendidikan yang tidak memberi penekanan yang sewajarnya tentang sikap hormat-menghormati sesama manusia tidak kira pangkat dan umur, maka tidak mustahillah buli dan keganasan adalah lumrah.


Contohnya anak-anak yang membesar di dalam suasana keganasan rumahtangga, berkemungkinan akan mengambil keganasan sebagai cara untuk menghadapi konflik dan menunjukkan kekuasaan dan kekuatan. 


Di sekolah pula, apabila 'senior' tidak diberi penekanan tentang tanggungjawab sebagai seorang yang lebih tua, mereka melihat senioriti mereka sebagai sumber kuasa dan bukannya tanggungjawab.

3) Faktor sosial.

Apabila kanak-kanak dan remaja lebih mendapat perhatian apabila berkelakuan negatif, maka mereka akan lebih cenderung untuk berkelakuan negatif demi mendapat perhatian.

Contohnya apabila peserta realiti televisyen atau selebriti yang berkelakuan negatif mendapt perhatian penonton dan menjadi popular, secara tidak langsung ia akan mendorong kanak-kanak dan remaja untuk meniru perlakuan tersebut. 


Lemahnya skil di kalangan kanak-kanak dan remaja untuk mengawal emosi yang negatif seperti marah, cemburu, kecewa dan sebagainya, juga menyebabkan berlakunya buli. Kanak-kanak dan remaja yang sebegini mempunyai kecerdasan emosi yang rendah. Emosi mereka perlu dibimbing supaya mereka tahu bagaimana cara yang positif untuk menghalakan emosi itu.


Hukuman semata-mata tidak akan menyelesaikan masalah.

Jika dilihat kepada faktor-faktor di atas, dapatlah disimpulkan bahawa penyelesaian kepada kes buli seharusnya melibatkan keterlibatan dan sokongan oleh seluruh komuniti, agensi dan organisasi di semua peringkat. Kita memerlukan inisiatif nasional untuk melahirkan masyarakat yang penyayang, adil dan bertanggungjawab. Fokusnya bukan di rumah semata-mata.

Noor Afidah Abu Bakar Parent Connect Consultancy.

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!