Rahsia Berwudhu : Sains Moden Menurut Perspektif Al-quran

By Zahirah Dzahir - 4/26/2015 12:31:00 PTG

Assalamualaikum..

kali ni Saya nak share  ilmu ngan korang berkenaan rahsia wudhu..bagus dan kita boleh praktis dalam kehidupan seharian..dari http://www-ustazahaini2014.blogspot.com..


Rahsia Berwudhu :  sains moden menurut perspektif Al-quran


Aktiviti membasuh anggota tubuh manusia yang selalu terkena debu jelas merupakan sebuah puncak nilai penting kesihatan secara umum. Bahagian – bahagian tubuh ini sepanjang hari sensetif terhadap pelbagai mikro yang mengerikan yang berjumlah jutaan dalam setiap sentimeter kubik udara. Mikro selalu bersiap untuk menghancurkan tubuh manusia melalui sel sel kulit di kawasan yang terbuka. Dan ketika kite berwudhu, mikro mikro ini akan hilang dan bersih dari permukaan kulit, apalagi bila diikuti dengan menggosok yang baik dan menyempurnakan wudhu.

                     


Inilah pedoman yang diajarkan Nabi Muhammad saw. Sehingga selepas wudhu tidak ada bakteria atau kotoran apa pun yang tersisa pada tubuh kecuali yang telah dikehendaki Allah swt.


1. BERKUMUR






Dengan berkumur, kita dapat menjaga mulut dan tekak dari bermacam peradangan, melindungi gusi dari penanahan, menjaga gigi dari kerapuhan, dan membersihkannya dengan menghilangkan otot- otot mulutnya ketika berkumur.

Selain itu, berkumur akan memperkuatkan sebahagian otot wajah dan menjaga kesegaran dan peredaran wajah. Dan berkumur sebuah senam dasar yang dikenali para pakar pendidikan sukan. Senaman ini berguna untuk memberikan ketenangan jiwa pada seseorang jika dia mahir menggerakkan otot- otot mulutnya ketika berkumur.








2. MEMBASUH HIDUNG








Sebuah penelitian ilmiah baru- baru ini yang dilakukan tim doctor dari Universiti Alexandria (Mesir) membuktikan bahawa orang yang selalu berwudhu, hidung mereka tampak bersih dan terbebas dari debu, bakteria dan mikro. Sudah makruf adanya bahawa lubang hidung adalah salah satu tempat yang banyak didiami oleh sejumlah mikro dan bakteria.




Dengan sering membasuh hidung, menghisap air, dan  menghembuskannya dengan keras iaitu mengeluarkan air dari hidung dengan kuat), maka lubang hidung kita akan bersih dan terhindar dari peradangan dan bakteria. Penjagaan ini sangan penting kerana takut perpindahan bakteria atau mikro ke bahagian organ tubuh yang lain.





MEMBASUH MUKA & TANGAN









Membasuh muka dan tangan sampai kedua dua siku mempunyai manfaat yang sangat besar dalam menghilangkan debu dan mikro. Serta menghilangkan peluh dari permukaan kulit. Aktiviti ini juga membersihkan kulit dari bahan bahan berminyak  yang dikeluarkan oleh kelenjar – kelenjar kulit. Jika kita tidak bersihkan secara rutin, kulit akan menjadi sarang yang subur bagi kehidupan dan pertumbuhan baktiria dan mikro.





MEMBASUH KAKI







Membasuh kedua belah kaki disetai dengan gosokkan yang baik, akan menimbulkan rasa tenang dan kedamaian kerana kaki memiliki reflector yang boleh memantul ke seluruh sistem tubuh.


  • Peredaran darah dihujung hujung bahagian atas  tangan dan kedua lengan, hujung dibawah kaki betis, dan betis lebih lemah daripada organ organ lainnya kerana ianya terletak jauh dari pusat pengantur peredaran darah, iaitu jantung. Kerana itu membasuh semua hujung ini disetiap kali wudhu, disertai dengan gosokan dengan hati hati boleh memperkuatkan peredaran darah, sehingga boleh meningkatkan semangat dan daya hidup tubuh.

  • Selain itu, kajian membuktikan bahawa sinar matahari, terutama sinar ultra Violet akan terdedah kepada penyakit kanser kulit. Dengan berwudhu, kulit kita terhindar dari sinaran tersebut dan dapat melembabkan permukaan kulit dengan air , khususnya ditempat tempat alergik terkena sinaran matahari dan dapat melindungi sel lapisan atas  dan dalam kulit dari pelbagai kesan berbahaya sinar tersebut.

--------------

selamat membaca, beramal dan bermanfaat untuk semua..

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!