Letih, Lesu Ketika Hamil

By Zahirah Dzahir - 4/13/2015 12:09:00 PG

Assalamualaikum..

Rasa letih dan lesu adalah perkara normal yang berlaku dalam kalangan ibu mengandung. Adakalanya rasa itu tetap tidak hilang walaupun sudah mendapat tidur yang secukupnya apatah lagi sekiranya ibu sukar mendapatkan tidur yang lena.

letih

Masalah insomnia adalah ketidakupayaan tidur pada waktu malan, yang pastinya akan mengganggu keselesaan anda di siang hari. Kebanyakan wanita hamil berasa keletihan melampau pada trimester pertama kehamilan. Ia adalah normal!

Ini merupakan cara badan anda memberitahu yang anda memerlukan rehat secukupnya. Pada trimester kerdua pula, keletihan hilang dan digantikan dengan perasaan sihat dan bertenagan. Tetapi pada trimester akhir pula, rasa keletihan kembali semula.
 
Mengapa ibu berasa terlalu letih?

Bayi dalam kandungan hidup selama 24 jam dan metabolismanya sentiasa bekerja walaupun ketika waktu tidur ibu. Sudah tentu ia memberi kesan kepada tindak balas badan anda.

Semakin anda membesar, tidur menjadi semakin sukar. Pergerakan bayi, larian ke bilik air, berpeluh di waktu malam dan peningkatan kadar metabolism badan mungkin mengganggu tidur anda. Begitu juga dengan masalah kaki kejang yang pastinya mengejutkan tidur malam anda.


Bagaimana meredakan keletihan dan mengelakkan insomnia?

*Berbaring pada sebelah kiri anda.

*Gunakan bantal untuk menyokong di bahagian belakang badan, kepit di antara lutut dan bawah perut anda.

*Amalkan tabiat tidur yang baik seperti masuk dan bangun tidur pada waktu yang sama setiap hari dan gunakan katil hanya untuk tujuan tidur dan hubungan kelamin.

*Tidur awal.

*Tidur sebentar jika anda tidak mendapat cukup tidur pada waktu malam.

*Minum air yang diperlukan pada awal hari, jadi anda hanya perlu minum sedikit sahaja beberapa jam sebelum waktu tidur.

*Cuba mandi air suam. Perubahan suhu sebaik anda selesai mandi mungkin menenangkan dan mudah untuk anda tidur.

*Minum susu suam ketika waktu tidur.

*Cuba urutan menenangkan.

*Cuba menonton TV atau membaca sehingga anda berasa mengantuk.
majalah Pa &Ma

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!