Pembentukan Kembar Seiras, Kembar Tak Seiras Dan Kembar Siam

By Zahirah Dzahir - 3/18/2015 06:53:00 PTG

Assalamualaikum..

Tadi ada baca dalam fb..ada yg sharing pasal twin MCDA..twin DCDA..ada juga yang tak berapa nak faham apa itu Twin MCDA n Twin DCDA ni.  Cari punya cari pasal info ni..jumpa la blog  mummybabababy.blogspot So Saya share dari blog dia k..

Jom baca..

Pembentukan kembar ialah daripada persenyawaan dua ovum  berasingan iaitu (Fraternal Twins- Dizygotic / Kembar tidak seiras) atau satu ovum disenyawakan kemudian dibahagikan kepada dua ( Identical Twins - Monozygotic / Kembar seiras). Terdapat beberapa jenis kembar seiras dimana bergantung kepada pembahagian sel pada hari tertentu. Pembentukan kembar berganda lebih daripada dua ataupun Kembar Siam juga bergantung kepada pembahagian sel.
....
Pembentukan Kembar - Kembar tidak seiras (Fraternal Twins)

Kembar tidak seiras timbul dari dua ovum disenyawakan berasingan dengan dua sperma. Kedua-dua zigot berkembang menjadi blastocysts dan menempel bebas di dinding. Kembar tidak seiras ini juga dikenali sebagai dichorionic diamniotic (DCDA) dimana setiap pembentukan janin mempunyai chorion, amnion dan kantung sendiri. Oleh itu, dua plasenta terbentuk dimana setiap janin mempunyai plasenta tersendirinya atau satu plasenta yang telah tercantum.

Pembentukan Kembar - Kembar seiras (Identical Twins)

Pembentukan kembar seiras timbul dari satu ovum disenyawakan dengan satu sperma, kemudiannya dibahagikan kepada dua janin. Akan tetapi, pembentukan chorion, amnion dan kantung bergantung kepada hari pembahagian janin tersebut. Jenis kembar seiras ialah:

1. Kembar Seiras : Dichorionic diamniotic (DCDA) - 2 Chorion, 2 Amnion

** Pembahagian zigot kepada dua janin yang mempunyai 2 chorion dan 2 amnion dalam 3 hari pertama selepas persenyawaan. Kembar DCDA mempunyai 2 plasenta.
2. Kembar Seiras : Monochorionic diamniotic (MCDA) - 1 Chorion, 2 Amnion

** Pembahagian zigot kepada dua janin yang mempunyai 1 chorion dan 2 amnion dalam 4-8 hari selepas persenyawaan. Kembar MCDA mempunyai 1 plasenta sahaja.

3. Kembar Seiras : Monochorionic monoamniotic (MCMA) - 1 Chorion, 1 Amnion

** Pembahagian zigot kepada dua janin yang mempunyai 1 chorion dan 1 amnion 8-13 hari selepas persenyawaan. Kembar MCMA juga mempunyai 1 plasenta sahaja.

4. Kembar Siam

** Pembahagian zigot yang tidak lengkap kepada dua janin yang bersetubuh mempunyai 1 chorion dan 1 amnion selepas 13 hari persenyawaan. Kembar siam juga mempunyai 1 plasenta sahaja.


*** semoga puan-puan diluar sana dapat memahami dan pengetahuan bagaiman terjadinya kembar seiras/tidak seiras dan kembar siam.

kredit  

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!