Bila Kembar Hazim Hadif Lukis Dinding, Lantai & Badan Sendiri

By Zahirah Dzahir - 3/27/2015 12:25:00 PG

Assalamualaikum..

Bila kembar dah masuk fasa pegang pensil ni..maka bermulalah hasil kreatif si kembar. Ada saja hasil lukisan mural yang dapat Saya tengok. Lukisan mural yang palin ketara sekali..mesti la kat dinding. Lepas tu bertukar atas lantai.  Bukannya Saya tak beli buku kosong untuk kembar. Lebih dari beli. Tapi dinding & lantai juga yang jadi tempat untuk hasilkan kretiviti kembar.

Memang ada sesetengah orang kata..biar la lukih kat dinding tu..tak bolh sekat kreativiti depa. Memang tak boleh sekat kreativiti anak2..tapi..kalau dah terlalu kotoq dinding tu..boleh stress jadinya. Terpaksa la Saya tonyoh dinding tu bagi clear balik. Kalau pensil tu ok lagi..kalau pen tu lagi susah nak tonyoh. Fuh ! boleh berketui jugak lengan Saya ni kalau asyik dok tonyoh dinding ja.

Saya beli buku, ajar juga lukih atas buku. Siap pesan lagi jangan lukih kat dinding & lantai na. Biasa la bebudak faham sat tu ja la..lepas tu buat balik. Sekarang lagi advanced..tak cukup buku, dinding, lantai..lukih kat badan pulak. Selalunya dengan pen..kalau pensil mana nak lekatkan..

Kadang2 tu, rasa bersalah juga sebab gagal kawal rasa marah bila tengok hasil kreativiti si kembar tu. Nak bercakap banyak2 pun bukannya paham sangat. Sekarang kalau nak pegang pensil, Saya kena tunggu depan kembar. Kalau Saya buat kerja lain, Saya akan kerap pesan jangan lukih rata..tak pun kerap ulang tengok apa yang kembar buat.

Kalau diikutkan..jangan disekat kreativiti si anak tu..jangan marah dan kawal kemarahan  bila tengok dinding, lantai atau badan anak kita ada lukih2 ni. Bukan nak kata anak2 kita ni boleh lukih rata ceruk tapi lebih baik kalau kita ajarkan pada anak2 untuk  hasil kreativiti mereka di atas kertas/buku. Kan senang..

 
- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!