Bila Anak-Anak Suka Bergaduh

By Zahirah Dzahir - 3/17/2015 05:05:00 PTG

Assalamualaikum..


Perkara biasa jika anak2 bergaduh ni. Ada masa baik ada masa-masa tertentu depa bergaduh. Macam anak2 Saya..tak kira la yg kembar ka yang Abang besaq ka..semua sama ja. Begaduh ni pun ada group dia..kalau tak kembar sesama depa..Abang pun join sekali begaduh..kadang2..Abang dengan salah sorang.  bukan kembar yang begaduh sesama depa..

Anak Saya 3 orang hero. Paham2 la kalau bergaduh..mesti kasaq sikit..tapi tak pernah lagi la bertumbuk..kaki pun jarang guna..just lawan tampaq ja. Tapi kalau kembar tu..lawan tarik rambut la..rambut pun panjang. Kalau ngan Abang pulak..Abang suka mengusik..buat muka kat adik kembar..lawan balas tampaq..last sekali adik kembar yang menangis..maka yang kena marah mesti la Abang besaq. Tapi tak pernah lagi la Saya biaq depa bergaduh  sampai berguling-guling.

Kadang2 bukan sebab rebut barang ka..apa ka. Saja melawak sesama sendiri..gelak seronok..pakat lawan cuit..lelama tu gelak tu daj jadi gelak lain dah. Cam orang tua2 kata..memula tu gelak seronok sangat lepas tu nangis. Memang betui pun. gelak punya gelak last2 menangis..menjerit sambei bergaduh.

Pening & stress bila dengaq anak2 bergaduh ni. selalunya cepat2 Saya pi leraikan. Kalau lagi lama biaq lagi Saya naik pening dengaq. Lelama nanti Saya pun boleh turut serta. Memang kena sabaq banyak. Kalau kita tak sabaq, silap haribulan mmg kita akan pukul anak2.

Tapikan , kalau bergaduh ringan-ringan tu biasalah. Kena selalu tegur n nasihat supaya jangan bergaduh..Saya selalu pesan jangan gaduh2..kena berbaik adik beradik ni. Nanti kalau dok bergaduh ja, boleh bawak sampai ke besar. Kan tak elok tu. Selalu juga Saya pesan..Abang kena sayang adik kembar..begitu jugak dengan adik kembar kena sayangkan Abang. Yang adik kembar tu kecik tak paham sangat so Abang la kena paham, beralah n ajar adik kembar kalau ada kesalahan. Ni kalau Abang pun turut serta..kacau jugak tu.

Saya ada baca 1 artikel Ikut Cara Rasulullah s.a.w.  ( tak perasan dalam blog sapa )..
Tegur yang lebih dewasa. Dalam meleraikan pergaduhan antara Hasan dan Husain, Rasulullah s.a.w menegur yang lebih dewasa, abang dan bukan adik. Teknik ini bertujuan jika menegur yang lebih dewasa, maka yang lebih dewasa akan bertindak sebagai pemimpin dan membimbing yang kecil.

Semoga anak2 kita membesar dengan baik dan mempunyai ikatan kasih sayang yang kuat hingga mereka dewasa. 

- Mummy Ira -

 

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!