Perlu Atau Tak - Anak2 Berhenti Minum Susu

By Zahirah Dzahir - 2/15/2015 11:57:00 PG

Assalamualaikum..

 google

Saya pun tak berapa nak tau situasi ni..kadang2 ada anak yang tak suka minum susu..ada juga sesetengah mak bapak yang suruh anak stop dari minum susu..alasan depa pasai anak tu dah besaq n tak sesuai dah minum susu. Kira susu ni hanya untuk budak kecik. Contoh terdekat cam kawan saya..saja saya tanya anak dia minum susu tak lagi.."  dia jawab..aku suruh stop pasai dah besaq "..buleh ka lagu tu..

Saya rasa tak patut kalau anak2 stop minum susu tambah pulak kalau mak bapak yang suruh stop minum susu..tapi kalau anak2 tak mau..ada yang tak lalu minum susu tu..tak leh nak buat apa..kadang2 anak tak lalu dengan susu ni..so..kena cari cara len camna nak bagi depa minum..

Kalau nak tau minum susu ni baguih..dalam susu ni ada vitamin A, kumpulan vitamin B, magnesium, fosforus, zink dan kalsium..susu juga ada protein yang untuk bina tisu serta karbohidrat dan lemak berfungsi sebagai pembekal tenaga. Lagi baguih susu ni ada kalsium yang penting untuk aliran saraf, pengawalan denyutan jantung, pengecutan otot dan penyembuhan luka. Kalsium ni juga kalau bergabung dengan protein, vitamin D, fosforus dan magnesium boleh bagi tulang dan gigi jadi kuat dan sihat.

Anak2 Saya Haziq, dan kembar Hazim Hadif still minum susu. Cam Haziq nasib baik walaupun dah nak masuk 11 tahun still minum susu. Saya selalu pesan dekat Haziq minum susu ni baguih untuk kesihatan..lagi baik untuk kalsium..minum sampai ke tua..bukan salah pun..lagi baguih ada la. Nak tunjuk contoh yang baik..Saya n Cik Husband pun kena jugak minum susu..nak tunjuk kat anak2 yang minum susu ni baguih  dan boleh minum sampai bila2..

Haziq minum susu Ducth Lady..


 Kembar minun susu dugro campur Cerelac..

Kadang2 ni..bila stop minum susu nanti bila dah besar nak minum balik susu tu memang tak lalu dah..so..kalau boleh tu jangan bagi anak2 berhenti minum susu..bagi galakkan kat anak2 n cerita kebaikkan minum susu ni. Tapi..kalau tak lalu tu, kita tak boleh nak paksa anak2 minum..kesian plak. Sebagai pengganti susu..mak bapak kena la bagi anak2 makanan berkhasiat untuk kesihatan anak2..Tak rugi punn.. 

- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!