Nilai Sekping RM 50

By Zahirah Dzahir - 12/27/2014 06:20:00 PTG

Assalamualaikum..




Kalau dipikir2kan betapa kecilnya nilai RM50 sekarang ni. Berapa hari RM 50 boleh bertahan . Kalau dulu dengan RM 50 beli keperluan dapur boleh penuh troli. Tahun berganti tahun dengan RM 50 beli barang dapat la separuh troli. Sekarang dengan RM 50 kita boleh kira berapa jenis barang yang kita beli.

Maybe ada yang tak percaya dan kata still lagi boleh beli banyak barang dengan RM 50 tapi atas cara perbelanjaan kita gak. Kadang2 ada yang kata jgn beli banyak sangat nanti membazir . Bila dok tengok orang beli barang, rasanya beli barangan keperluan aje kot. Tambah yang berfamily. Mana ngan keperluan dapur, keperluan anak..Pening..

Tambah pulak dengan kenaiikan harga barang, lagi la kecil nilai RM 50 tu. Contoh anggaran kalau..harga beras pun dah RM 18..susu pun ada yang cecah RM 30.. dah RM 48 baki tinggal RM 2 buat buh minyak motor. Tak sampai 1 hari pun dah habis RM 50 tu. Tu tak kira keperluan lain lagi. Kalau orang yang hidup bujang pun boleh komplain kata RM 50 tak cukup. Macam mana pulak dengan berfamily. Kesiankan..

Sebenarnya banyak benda yang harus diFikirkan bila mengenangkan sekarang ni taraf sara hidup dah tinggi . Nak tak nak, setiap bulan kita perlu pandai kawal perbelanjaan kita agar tak melebihi bajet yang kita ada.



- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!