Tips Menghadapi Harga Minyak Naik

By Zahirah Dzahir - 10/28/2014 10:37:00 PG

Assalamualaikum

Baru baru ni diumumkan harga minyak naik 20 sen bagi RON95. Semua pakat kelam kabut. Macam2 reaksi yang kita dengar. Mana taknya bila harga minyak naik, maka naiklah juga harga untuk barang keperluan hidup.

Jadi, kita harus bersiap sedia dan memikirkan cara2 untuk menghadapi kesan dari kenaikan minyak ni. Sekurang kurangnya, kita tak gelabah dan susah hati dalam perbelanjaan harian kita.




Tips Menghadapi Harga Minyak Naik:

1. Mula catatkan pendapatan dan perbelanjaan

Dari catatan ini, kita dapat mengenal pasti berapa besar kesan kenaikan harga minyak dan barangan lain berbanding dahulu. Kita juga dapat mengenal pasti sama ada pendapatan bulanan dapat menampung perbelanjaan yang meningkat. 

2. Kurangkan perbelanjaan di mana perlu

Dari catatan keluar masuk, anda boleh tahu di mana perbelanjaan boleh dikurangkan. Dari pengalaman kami, antara perkara yang paling mudah hendak dibuang dari senarai perbelanjaan ialah – rokok, siaran televisyen berbayar, dan langganan suratkhabar dan majalah. Anda juga boleh berjimat dengan menukar pakej telefon dan internet kepada yang lebih murah.

3. Tambahkan pendapatan

Di dalam dunia teknologi sekarang ini, wang boleh didapati di hujung jari. Terdapat pelbagai pilihan untuk menambah pendapatan tanpa atau kurang modal. Antaranya adalah dengan menjual secara dropship, menjadi affiliate, menjadi ajen rumah, sewakan rumah secara sublet, perkhidmatan menggosok, perkhidmatan melipat baju - selain dari di atas, mungkin ada lagi cara2 yang boleh kita dapatkan wang.
4. Mula menabung

Kami tidak bersetuju sekiranya anda menabung hanya sebagai kecemasan, sebaliknya mulalah menabung dengan tujuan membina modal untuk pelaburan. Beri tujuan khusus buat setiap tabungan anda, dan letakkan tabungan ke akaun yang susah hendak dikeluarkan.

 
5. Melabur untuk pendapatan pasif

Kudrat muda mungkin tidak bertahan sehingga tua. Adalah penting untuk kita memulakan pendapatan pasif agar kita sentiasa beroleh pendapatan sehingga tua. Paip-paip yang boleh dibina antaranya – melalui sewaan dari rumah sewa, dividen tahunan dari saham, menerima elaun bulanan dari syarikat (buat pemilik syarikat), royalti, aset internet dsbnya.

6. Tambah ilmu

Tambah ilmu dari sehari ke sehari, dengan pelbagai guru. Bila satu ilmu dikuasai, pelbagai benda dapat dibuat dengannya!

7. Bertindak

Bertindaklah dan jangan bertangguh. Yakin dan berdoalah kepada Allah. Jangan panggil diri sendiri miskin, kerana miskin itu hanya keadaan sementara. Keputusan untuk keluar dari kepompong kesusahan itu di tangan kita.
Semoga anda berjaya.

credit - the vocket

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!