Part 1 - Jalan Jalan Menara Alor Setar Kedah

By Zahirah Dzahir - 4/30/2014 11:28:00 PG

kali ni saya nak stori tempat yang menarik kat Alor Setar. Walaupun saya dok Alor Setar, saya pun x la selalu ambek gambar tempat2 ni. So saya akan share dari googel n blogger yang jalan2 kat Alor Setar. Pendapat mereka lebih menarik. 

http://ofadzlan.blogspot.com/  coz banyak info jalan2 yang best dari blog ni dan pic2 yg cantik gitu..dan juga sekeping 2 pic saya sendiri.

Saya mmg dok dalam kawasan bandar Alor Setar, jadi tempat2 ni mmg berdekatan sangat dengan rumah saya. Gambar2 ni ada yg saya sendiri n ada yang share ja..


menara yang berketinggian 165.5 meter Menara ini dapat melihat permandangan Bandaraya Alor Setar dan juga dikelilingi banyak restoran dan kedai cenderamata. Menara ini juga digunakan sebagai balai cerap untuk melihat bentuk bulan ketika permulaan kalendar Islam iaitu pada bulan Ramadhan, Syawal, dan Zulhijjah, untuk menyambut bulan Ramadhan, Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.

Harga Tiket Menara Alor Setar

Menara ni dibuka pada jam 9 pagi hingga 10 malam. Untuk naik ke bahagian atas Menara Alor Setar ni, anda perlu bayar seperti yang saya paparkan di bawah ini. Nanti nak masuk ke lif yang disediakan, akan ada 'pramugari' khas yang bawa .. huhuhuhu .. yang akan escort sampai ke pintu lif, sampai atas pun akan ada yang sambut, dan begitulah sebaliknya.

Teleskop untuk teropong pemandangan  Boleh nampak apa orang buat kat bawah-bawah tu dan boleh nampak jugakla kawasan Alor Setar dan kawasan sekitarnya.  Teleskop ni boleh digunakan terus tanpa memasukkan duit syiling macam teleskop-teleskop kat tempat lain.

 Disebalik tirai besi.. Nampak menggayatkan tapi jangan risau. Ruang besar empat segi ni ada cermin. Tapi yang bawak anak-anak kecik  kawal-kawal la ya. Ruang-ruang kecik tu tak ada penghalang. 

Di Observation Deck ni anda berpeluang untuk menikmati pemandangan 360 darjah Alor Setar dan kawasan sekitar. 

Sungai Kedah juga dapat dilihat daripada menara ni. Kat sungai tu pon ada menara tinjau setinggi 5 tingkat yang juga satu lagi spot yang best untuk snap pemandangan bandar Alor Setar

Pemandangan Bandar Raya Alor Setar daripada ketinggian 88 meter. Turut kelihatan Masjid Zahir, Balai Seni, Balai Besar dan Muzium Diraja di sekitar dataran tu.  



 kawasan menara ada playground. boleh bawak family bersantai kat sini..

 kolam ikan

Restoran Berputar,Seri Angkasa,Menara Alor Setar.

Inilah serba sikit part 1 jalan jalan menara Alor Setar yg saya boleh konsgi. Nak tau lebih lanjut tempat yang menarik boleh klik http://ofadzlan.blogspot.com/ 

- Mummy Ira -

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!