Soal Jawab Mengenai Keguguran

By Zahirah Dzahir - 4/08/2014 04:55:00 PTG

Apakah itu Keguguran?

Pengguguran atau keguguran kandungan adalah proses mematikan dan
mengeluarkan bayi di dalam kandungan samaada secara sengaja ataupun tidak melalui apa-apa cara sekalipun sebelum perkembangan janin belum cukup matang untuk membolehkannya hidup dan bertahan di luar rahim. Janin dikatakan belum cukup matang apabila mempunyai berat kurang daripada 500gm ataupun sebelum mencapai umur 24 minggu dalam kandungan.

Keguguran merupakan faktor yang utama berlakunya pendarahan di awal

kehamilan.Fakta mendapati daripada keseluruhan kehamilan, 20% daripadanya akan mengalami keguguran samaada berlaku secara spontan atau disengajakan. Dan daripada 20% jumlah keguguran ini pula, 80% daripadanya adalah berlaku dalam jangka masa trimester pertama kehamilan iaitu 3 bulan pertama atau 12 minggu kehamilan.

Kebiasaannya, keguguran yang berlaku secara semulajadi (complete miscarriage) adalah berikutan fetus atau janin yang mempunyai kromosom atau genetik yang rosak dan tidak mampu untuk meneruskan kehidupan jika dapat dilahirkan. Ini merangkumi 50% daripada kesemua keguguran yang berlaku.Tidak kurang juga keguguran yang berlaku disebabkan oleh faktor ibu itu sendiri (akan dibincangkan kemudian).



Persoalan: adakah keguguran akan mengganggu tahap kesuburan dan bolehkan seseorang itu hamil kembali selepas mengalami keguguran?

Ya, sudah tentu wanita yang mengalami keguguran boleh hamil kembali. Wanita tersebut telah hamil sebelum ini, sudah tentu dia boleh hamil kembali selepas keguguran. 

Keguguran secara semulajadinya tidak akan menjejaskan kesuburan seseorang wanita. Melainkan, seperti apa yang telah saya terangkan sebelum ini berkenaan komplikasi-komplikasi keguguran seperti trauma di bahagian peranakan dan jangkitan kuman, boleh menyebabkan kesuburan wanita itu terganggu. Oleh itu, jika keguguran anda tidak disusuli oleh apa-apa komplikasi, insyaAllah semuanya akan kembali normal.

Persoalan: bilakah seseorang wanita boleh hamil kembali selepas mengalami keguguran?

Kebanyakan doktor menyarankan agar pasangan yang baru sahaja keguguran bayi supaya menunggu sukurang-kurangnya 3 kitar haid yang normal untuk kembali hamil.

Persoalan: bagaimanakah untuk mencegah keguguran daripada berlaku? Dan adakah keguguran boleh berulang?

Keguguran di awal kehamilan kebanyakannya disebabkan oleh faktor janin itu sendiri, iaitu gene yang terhasil daripada pencantuman sperma dan ovum yang tidak normal, dan sememangnya faktor ini tidak boleh dielak atau dicegah. Tetapi jangan risau, jika keguguran anda berpunca daripada faktor janin yang tidak normal ini,keguguran ini biasanya tidak akan berulang. Si ibu juga dinasihatkan untuk menjalani gaya hidup yang sihat, bukan sewaktu hamil sahaja, tetapi sebelum hamil lagi. 

Begitu juga dengan si bapa, perlu memakan makanan yang berkhasiat dan tidak merokok untuk menjaga kualiti sperma. Jika suami anda seorang perokok, sila minta suami anda untuk merokok di luar rumah kerana rokok boleh menjejaskan kandungan. Terdapat sesetengah golongan wanita yang cenderung untuk mengalami keguguran dan mempunyai masalah, kehamilan ini dipanggil kehamilan yang berisiko tinggi dan perlu sentiasa mendapatkan pemeriksaan doktor ketika hamil.

Kehamilan yang berisiko tinggi adalah seperti ibu hamil melebihi 35 tahun ataupun terlalu muda, wanita yang menghadapi masalah dalam kehamilan sebelumnya, wanita yang menghidap penyakit-penyakit kronik seperti diabetes, tekanan darah tinggi dan HIV. Ibu yang obese atau terlalu ringan juga dikategorikan sebagai kehamilan berisiko tinggi. 

Jika keguguran anda berulang secara semulajadi, anda perlu melakukan pemeriksaan doktor untuk menentukan faktor yang menyebabkan keguguran anda berlaku. Anda juga perlu bertanya lanjut kepada doktor mengenai keguguran pertama anda, supaya faktor keguguran tersebut dapat dikesan, dan menolak kemungkinan masalah yang serius terdapat pada diri anda.

 Boleh juga jika anda mencuba Set Kesuburan dan Set Kehamilan untuk mendapat nutrisi yang lengkap untuk kesuburan dan sepanjang kehamilan anda

Konsultasi secara EKSKLUSIF & hubungi saya untuk dapatkan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.
Berminat nak cuba @ Nak order vitamin Shaklee dengan saya ? info..produk menarik..harga menarik yang sememangnya berbaloi..cod Area Alor Setar, Jitra, k/nerang, Pendang dan sekitar dengannya..by pos utk seluruh negeri..bolehlah hubungi :


Zahirah Dzahir / ID NO 941273 / 013-3240344 ( SMS/WHATSAPP)
ieradzahir@yahoo.com | Mummy Iera Vitta Shoppe

 * Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuh sebrang penyakit. ia hanyalah makanan tambahan untuk kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!