Kasut Tumit Tinggi..Cantik dan Sakit?

By Zahirah Dzahir - 1/16/2014 07:25:00 PTG

Assalamualaikum

Kasut Tumit Tinggi..benarkah ia semata-mata nampak cantik atau mengundang bahana kepada si pemakai. Jom kita baca

Kasut-pastinya terletak pada kaki dan satu2nya tunjang dan paksi untuk kita berjalan atau melakukan pergerakan. Adakah anda benar2 menjaga kesihatan paksi ini atau meletakkannya dalam keadaan yang sengsara. Pemakaian kasut tumit tinggi seumpamanya,banyak memberi kesan negative kepada si pemakai.


Pakar tulang (orthopedics) telah lama menyatakan bahawa pemakaian kasut tumit tinggi boleh mengakibatkan masalah di lutut, pergelangan kaki dan pada kaki. Masalah yang dihadapi boleh terjadi dengan segera ataupun dalam jangka masa yang lama. Terseliuh pergelangan kaki dan patah tulang akibat terjatuh semasa memakai kasut tumit tinggi adalah di antara dampak segera dari pemakaian kasut tumit tinggi.Manakala  osteoarthritis (osteo=tulang, arthro=sendi, itis=radang) adalah masalah bagi pemakaian dalam jangka masa yang panjang.

Bahaya penggunaan kasut tumit tinggi:
  • Menjejaskan kesuburan
  • Menjejaskan organ dalaman
  • Punca rambut gugur
  • Sakit leher, bahu, lutut, sendi, dan tulang belakang
  • Gangguan haid, dan banyak lagi
Penggunaan kasut tumit tinggi yang terlalu lama juga akan memberi tekanan kepada sendi di bahagian kaki seterusnya memberikan kesakitan kepada sendi.Ia juga boleh mengubah struktur sendi dan menyakitkan bahagian2 sendi yang terlibat.


Fahami macammana kasut tumit tinggi memberi kesan kepada kaki kita..


Dan sekarang anda yang menentukan masa depan kaki anda :) Kalau yang tempat kerjanya memerlukan untuk memakai kasut tumit tinggi ini..rajin2 la buat senaman ringan tuk kaki.

Jika anda mengalami ketidakselesaan sendi, Shaklee  ada rumusan hebatiaitu AJHT-Avanced Joint Health Tablet untuk keselesaan sendi anda & utuk tulang anda boleh ambil Ostematrix


  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!