"Kenapa Saya Suap Makan Anak Saya" share dari fb Fauzan N Siti

By Zahirah Dzahir - 8/06/2016 11:31:00 PG

Assalamualaikum..

Saya setuju dengan cara puan ni..sebabnya Saya pun buat perkara yang sama..suapkan anak2 makan..si kembar memang selalu Saya suapkan si abang kadang2 ja minta disuapkan.. masa anak2 masih ada dengan kita la macam2 kita boleh buat..Saya tak mau nanti bila anak2 dah besar tinggal asing waktu tu baru kita menyesal kita tak buat semua tu..Saya tak mau tertinggal walaupun sesaat saat2 indah dalam membesarkan anak2 Saya..

Kot ada yang dah baca Saya share sekali lagi dari fb Fauzan N Siti 

Fauzan N Siti
Saya faham, bila anak kita kecil2..kita letih kan?..

Kita rasa..ya Allah..cepat lah besar budak2 ni..mama nak rehat..mama ni nak mandi pun tak sempat..mama dah lama tak dapat makan dengan nikmat telan slow2...asyik telan tak kunyah je nasik..punya nak cepat..nak suap anak lagi...

Cepat lah boleh makan sendiri..cepat lah...boleh main sendiri...cepat lah..boleh duduk sendiri..cepat laaa..cepat laaaaaaaa..

Jadi..kita mempercepatkan mereka utk "matang"..

Lagi cepat makan sendiri lagi baik..mama tak payah tengok sgt..mama x payah suap...
Ada org tanya saya..

Macam mana akak buat anak akak rapat, hormat dan memang dahulukan akak dari diri sendiri walaupun anak dah 10 tahun...anak saya tak pernah ckp tak nak, nanti, tak boleh bila saya panggil, anak yang akan berhenti dan bertanya terus walau saya hanya terbatuk! 

MashaaAllah..


SAYA SUAP MAKAN ANAK SAYA  

untuk tempoh yang lama..

walaupun org berbunyi..anak dah besar pun suap lagi..anak nanti x reti makan sendiri, anak nanti manja, anak nanti nanti nanti ( hebat tok nujum sekeliling kita)
saya buat tak tahu...

kenapa saya suap makan anak saya?

guna tangan saya..dari pinggan yg sama utk semua..

Bila kita suap makan, kita pandang mata, dia pandang kita, kita senyum, dia bahagia, dia nampak kita sanggup skip makanan masuk mulut kita utk dia, dia tahu korban kita, dia tahu kita sayang dia...dia tahu yg kita hargai dia...dan dia berharga.

Dengan cara ini juga melatih anak bersabar, berkongsi, saling mengingati dan kukuhkan kasih sayang antara adik beradik.


PERCAYALAH...

Tak selamanya anak kita mahu di suap... :-(

Ambil lah peluang masa anak masih ada masa pandang kita...jangan nanti bila anak dah sibuk, baru kita terhegeh2 meminta pandangan matanya...walhal masa mereka memerlukan mata kita, kita terlalu sibuk nak "jauhkan" mereka dari kita...

Kepada ibu2 muda..tak selamanya kamu akan lelah...anak2 akan membesar..berlelah lelah lah kamu utk amanah Allah ini...kerana tiada pengorbanan yang sia2 di sisi Allah Maha ESA.

*tidak sokong, terpulang lah..saya sedang melihat sendiri kesan nya, semoga Allah jadikan anak2 dan keturunan kita penyejuk mata dan hati kita...Amin *
 
#homeeducation

 credit fb Fauzan N Siti

  • Share:

You Might Also Like

0 orang berborak di sini!